”Både studenterna och jag som lärare blir modigare och friare i Learning Lab"
Anki Liljeroos Grönås upplever att Learning Lab uppmuntrar till mod och fritt tänkande, både hos studenterna och för henne som lärare.
– Här kan jag utmana studenterna på nya – och roligare sätt, säger hon.
Hur använder du Learning Lab?
– Jag har varit här ett 40-tal gånger och hunnit provat olika sätt. Nu förstår jag mer hur rummet kan användas. Jag har hittat en modell som passar vid examinerande seminarier, som också utmanar lärandet. Vid redovisningar har vi även haft inslag av forumspel, vilket fungerar bra här.
Hur påverkas studenterna av att vara i Learning Lab?
– Första gången kan de vara lite reserverade och förvänta sig traditionell undervisning. Ibland blir de oroliga och undrar vad som kommer att krävas av dem. Det släpper rätt snabbt när de börjar känna sig hemma i Learning Lab. Jag upplever att studenterna blir modigare och vågar tänka friare här.
Vad tycker du är unikt med Learning Lab?
– I Learning Lab blir det tydligt att rummet är ett redskap i undervisningen, både när det gäller whiteboards och pennor, det språk vi använder och samspelet mellan oss. Här skapas en gemensam förståelse av det aktuella ämnet, men även för språket och hur vi agerar i rummet med trygghet och tillit. Studenter med olika slags erfarenheter möts och blir både resurs och expert för sina kamrater. Interaktionerna bidrar till att forma studentens självbild som blivande sjuksköterska. Den här relationella pedagogiska ansatsen ”lockar” studenten att ta ett steg till och att våga utveckla sina tankar, även i ord framför kamrater. Jag har flera sådana goda exempel från Learning Lab.
Hur har dina erfarenheter från Learning Lab påverkat dig som lärare?
– Jag har tidigare ofta varit i P2 och P245, två av universitets andra nyare lärmiljöer som skapats för att vara flexibla och studentaktiva. Både det och Learning Lab har bidragit till att jag blivit modigare och friare. Jag upplever att de här moderna lokalerna ger möjlighet att tillämpa den pedagogiska grundsyn som jag egentligen haft hela tiden, men som varit svår att genomföra. I Learning Lab agerar studenterna mer, de kan röra sig och det går att möblera om. Det är också en lugn och tyst miljö.
Vad betyder det här för dig i din utveckling som lärare?
– Jag kan vara mer utmanande och till exempel utmana studenterna att utveckla förmågan att beskriva, problematisera, ta vidare, utveckla och lära oss andra. Det faller väl in med universitets vision om en högskolepedagogik i framkant, säger Anki Liljeroos Grönås.
Text och foto: Anna Lorentzon
Anki Liljeroos Grönås är universitetsadjunkt vid Institutionen för hälsovetenskaper på Örebro universitet. Hon undervisar studenter som studerar till sjuksköterska, röntgensjuksköterska och biomedicinsk analytiker.