Digitalisering inom högre utbildning
Digitaliseringen påverkar hela samhället och alla människor. Den ger oss också nya möjligheter att sprida och validera kunskap, utveckla utbildningarnas innehåll, förfina pedagogiska metoder och möta behovet av livslångt lärande. Digitaliseringen inom högre utbildning pågår för fullt och påverkar alla utbildningar.
Centrala begrepp
Med digital transformering menas att digitiseringen och digitaliseringen blivit tillräckligt utbredd och utvecklad så att våra tidigare beteendemönster och våra sätt att tänka om och förstå vår omvärld i förändras i grunden.
Digitisering betyder att analogt arbete överförs in i en digital miljö. Fysiska papper omvandlas till digitala dokument och information som tidigare organiserats i pärmar och arkivskåp sorteras i digitala mappar eller administrativa system.
Digitalisering betyder att arbetssätt och processer förändras med hjälp av ny digital teknik. Digitala texter utvecklas till att bli något annat än analoga – de kan vara multimodala och även innehålla ljud- eller filmfiler, interaktiva bilder och infogade länkar för vidare läsning. Förutsättningarna för kommunikation förändras och nyhetsmedier låter läsarna kommunicera i realtid med journalister och områdesexperter i kommentarsfält.
Covid-19-pandemin skyndade på den tekniska utvecklingen och digitaliseringen av samhället och högre utbildning. Den gav oss nya erfarenheter, nya begrepp och nya sätt att tänka om och se på arbete, utbildning och lärande.
Samhället transformeras
Eftersom digitaliseringen innebär en omvälvande transformering av hela samhället påverkar den också människors värderingar, attityder och beteenden. Den skapar nya förutsättningar för socialt samspel och den omdefinierar betydelsen av ett inkluderande samhälle.
Även arbetsmarknaden förändras i grunden. Gamla yrken försvinner och nya tillkommer i snabb takt. Vi är i ett paradigmskifte som, för första gången i historien, innebär att det är en större utmaning att förstå effekterna av utvecklingen än att ta fram tekniken i sig. Teknikutvecklingen innebär också en, i snabb takt, ökande globalisering som gör att det blir allt svårare att göra rimliga prognoser för hur förändringarna kommer att påverka kulturellt, ekonomiskt och socialt liv.
Högre utbildnings roll
Den digitala kompetensen är en avgörande förutsättning för att människor ska kunna delta i och förstå dagens och framtidens samhälle. Den som inte är förtrogen med digitala verktyg och tjänster riskerar att hamna i ett utanförskap. Här har högre utbildning en viktig roll.
Digitaliseringen påverkar innehållet i alla utbildningar eftersom vi behöver ta oss an digitaliseringsfrågor oavsett vilket ämnesområde vi arbetar inom. Exempel på frågor från olika ämnesområden är:
- Hur kan neuropsykologi hjälpa till i utvecklingen av digitala verktyg och tjänster så att de blir tillgängliga och inkluderande?
- Hur bör journaler skrivas så att de blir transparenta för patienten via 1177?
- Hur påverkas samhällets maktstrukturer av ett förändrat digitalt medielandskap?
- Hur kan lärare arbeta förebyggande mot mobbning och utanförskap när sociala relationer har flyttat online?
- Hur fungerar ekonomisk politik i ett samhälle med en datadriven ekonomi?
- Högre utbildning har också ansvar för forskningen som hjälper oss att förstå de effekter digitaliseringen har på individ och samhälle – en kunskap som gör det möjligt för oss att möta samhällets utmaningar.
Inom högre utbildning utbildar och kompetensutvecklar vi dem som utvecklar morgondagens digitala lösningar och dem som kommer att använda lösningarna i sina yrken. Det innebär att universitet och högskolor är en viktig förändringsagent i det digitaliserade samhället. Högre utbildning ansvarar för forskningen som hjälper oss att förstå de effekter digitaliseringen har på individ och samhälle och som ligger till grund för att kunna möta samhälleliga utmaningar.
Digital litteracitet
Flera är försöken att definiera vilka generella kompetenser som är viktiga förutsättningar för individers personliga och sociala utveckling, möjligheterna till sysselsättning och för att kunna delta och följa med i utvecklingen av ett dynamiskt och snabbt föränderligt samhälle. John Dewey gjorde det redan i slutet av 1800-talet och inledningen av 1900-talet då han konstaterade att vetenskapens kunskapsproduktion var både bred och snabb. Därmed borde kunskap uppfattas som något preliminärt som snart kan ersättas av ny kunskap. Vilken kunskap är då viktig och hållbar?
Digital kompetens är en av EU:s åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Det innebär att kunna använda digitala verktyg och tjänster, söka information och kommunicera via digitala kanaler. Digital litteracitet är ett bredare begrepp som inkluderar flera av EU:s kompetenser och handlar om
- att kunna läsa och navigera i multimodala texter
- medie- och informationskunnighet
- kommunikation, kollaboration och deltagande
- digital identitet, hälsa och trygghet: att kunna hantera de utmaningar och risker som kan uppstå i digitala miljöer, till exempel integritetsfrågor och cybersäkerhet
- att förstå och reflektera över de etiska och juridiska aspekterna av digital användning
- interkulturalitet och social förståelse
- kritiskt tänkande och värderingsförmåga
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet
- digital kreativitet och innovation
Båda begreppen, digital kompetens och digital litteracitet, förändras kontinuerligt i takt med samhällsutvecklingen och skulle kunna beskrivas som en hos individen ständigt pågående process. De olika begreppen för kunskaper och förmågor relaterade till digital teknologi avspeglar väl ett mycket föränderligt landskap.
Kom i gång med integrering av digitalisering
Vi har tagit fram förslag på hur du kan gå tillväga när du vill integrera digitalisering i din utbildning. Du hittar både information och stödmaterial på sidan Så kan du integrera perspektiven i din utbildning.
Läs mer
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG)
Digitaliseringens effekter på individ och samhälle - fyra temarapporter (SOU 2016:85)
Uppkopplad utbildning - en ESO-rapport om högskolans digitalisering, Kjell Nyman (2020)
Digitalisering vid Örebro universitet (länk till intranätet)