Högskolepedagogiskt centrum

Tillsammans med andra i högskolepedagogisk utbildning

Henric Bagerius och Petronella Ekström på bild tagen utomhus i sommargrönska.

Henric Bagerius, docent i historia och pedagogiskt ansvarig vid Högskolepedagogiskt centrum och Petronella Ekström, pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum. Foto: Anna Asplund.

Ett av SUHF:s rekommenderade mål med högskolepedagogisk utbildning är att lärare ska lära sig att planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination ”tillsammans med andra”. Men vad betyder det för pedagogiska utvecklare som organiserar, leder och undervisar på högskolepedagogiska kurser?

I högskolepedagogiska kurser möter SUHF:s mål om att lärare ska kunna arbeta tillsammans med andra inom det egna kunskapsområdet en praktik där kurserna i huvudsak riktar sig till individer snarare än grupper inom samma kunskapsområde.

I artikeln Tillsammans med andra: Att lära sig samarbeta i högskolepedagogisk utbildning undersöker Henric Bagerius, docent i historia och pedagogiskt ansvarig vid Högskolepedagogiskt centrum och Petronella Ekström, pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum, vad pedagogiska utvecklare lägger i SUHF:s formulering ”tillsammans med andra”. Vad är det lärare behöver lära sig för att kunna samarbeta i utbildning? Och vilka förutsättningar ger de högskolepedagogiska kurserna för att utveckla de kunskaper, färdigheter och förmågor som krävs?

Långt ifrån självklart

– Går det att i en högskolepedagogisk kurs lära sig det som sedan ska användas för samarbete inom det egna lärarlaget? Det är en huvudfråga i vår undersökning och svaret har visat sig vara långt ifrån självklart, säger Petronella Ekström.

I artikeln kan några grundläggande kunskaper, färdigheter och förmågor ändå ringas in: att utveckla ett språk för lärande, att utveckla ett kritiskt förhållningssätt och att utveckla en professionell handlingsberedskap.

– Vi hoppas att vi med vår artikel kan sätta lite ljus på och bidra till en diskussion om vad det innebär att arbeta tillsammans inom högre utbildning och hur lärare ska, eller kanske snarare hur lärare kan, lära det som behövs för detta,” menar Petronella.

Läs hela artikeln här!