Learning Lab växer – fler flexibla lärmiljöer för lärare och studenter på Örebro universitet
Här är styrgruppen för Learning Lab, inklusive adjungerande medlemmar: Magnus Hansson, Emil Lundberg, Ulf Däversjö Rickard Ålund, Kristin Ewins, Anna-Karin Anderwall, Mikael Hagerfors, Anna-Eva Olsson och Lotta Andersson.
Den pedagogiska testmiljön Learning Lab blir snart ännu större. Ytterligare en flygel i Långhuset ska byggas om till flexibla lärmiljöer, där Örebro universitets lärare och studenter tillsammans utforskar nya arbetssätt.
Det förlängda samverkansavtalet mellan Akademiska hus och Örebro universitet innebär att en eller två nya lärosalar och en studieyta skapas i flygeln mitt emot det nuvarande Learning Lab i Långhuset på Örebro universitet.
– Det känns jättebra. Learning Lab sätter Örebro universitet på kartan och gör det både roligare och mer attraktivt att jobba och studera här, säger Rickard Ålund, fastighetschef vid Örebro universitet och ordförande i styrgruppen för Learning Lab.
Skapar ett nationellt kunskapscenter
Ett mål är att Learning Lab i Örebro ska utvecklas till ett nationellt kunskapscenter för lärmiljöer, som kan fungera som resurs och inspiration för andra lärosäten. Här finns utrymme att både utveckla och forska om högskolepedagogik och lärmiljöer.
– Learning Lab här i Örebro – och våra två Learning Labs i Göteborg och Umeå – har gett oss en djupare förståelse för hur den pedagogiska miljön fungerar och vilka utmaningar som finns. Genom att vi gör detta tillsammans med våra hyresgäster och användare kan vi samskapa mer effektiva och ändamålsenliga miljöer. Jag ser fram emot att vi nu fortsätter den här resan, säger Ulf Däversjö, direktör för affärsteknik och utveckling vid Akademiska Hus och medlem i styrgruppen för Learning Lab Örebro.
Akademiska hus förvaltar många campus runt om Sverige och ser hållbarhet som en viktig faktor när det gäller lokalutveckling. Samtidigt vill Akademiska hus ha en drivande roll i utvecklingen av nya lärmiljöer – och bidra att stärka Sverige som kunskapsnation.
– Det finns otroligt många värden med att kunna använda våra befintliga miljöer och med hjälp av modern pedagogik, kreativitet och nyfikenhet utveckla fysiska miljöer som är anpassade till varje specifikt undervisningstillfälle – som vi gör här i Learning Lab, säger Ulf Däversjö.
Lärarnas pedagogiska behov i centrum
I Learning Lab finns resurser i form av pedagogiskt och tekniskt stöd som stöttar universitetets lärare att göra verklighet av sina idéer. När projektet tar slut är tanken att medvetenheten ska ha ökat om rummets betydelse för pedagogiken – och att studenterna ska ha en mer aktiv roll i undervisningen.
Här spelar lärarna vid Örebro universitet en nyckelroll.
– Med utökad yta och förlängd tid för testmiljön så kommer lärarna nu få ännu större möjligheter att använda Learning Lab i sin undervisning och fortsätta utforska den flexibilitet som finns här. Detta för att på sikt kunna bli mer självständiga i att använda alla våra flexibla lärmiljöer runt om på våra campus, säger Rickard Ålund.
Learning Lab Örebro invigdes våren 2022 och omfattar en yta på ungefär 300 kvadratmeter i Långhuset på Örebro universitet. Syftet med testmiljön är att utforska hur rum, pedagogik och teknik kan användas i arbetet med att utveckla framtidens lärmiljöer i ny- och ombyggnationer.
Learning Lab drivs av Örebro universitet och Akademiska hus. Det förlängda avtalet innebär att Örebro universitet och Akademiska hus fortsätter samarbetet om Learning Lab till slutet av 2027. Learning Lab 2.0 omfattar en yta på ytterligare ungefär 250 kvadratmeter.
Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon