Här får han beskedet: du är en av vinnarna av pedagogiska priset
Einar Prytz är först ut som pristagare till pedagogiska priset 2022. Aldrig tidigare har så många lärare blivit nominerade av universitetets studenter.
Bland 572 nomineringar av drygt 170 lärare har Örebro studentkår utsett två vinnare till pedagogiska priset 2022.
Einar Prytz är universitetsadjunkt vid institutionen för beteende-, social och rättsvetenskap och undervisar i arbetsrätt, avtalsrätt och annan juridik.
– Jag firar tio år på Örebro universitet i år och har tänkt att stanna här länge, säger Einar Prytz när han överraskas av Örebro studentkår, kollegor, prorektor Anna-Karin Andershed och representanter från Högskolepedagogiskt centrum.
Det som gör att han trivs bra på Örebro universitet är trevliga kollegor och studenter och bra samverkan med Örebro studentkår, Juridiska föreningen och andra studentföreningar.
– Jag får ofta höra från gästföreläsare att Örebro universitet har trevliga studenter och bra stämning.
Han undervisar bland annat på Personalvetarprogrammet, Juristprogrammet, Rättsvetarprogrammet med internationell och digital inriktning, Ekonomiprogrammet, Civilekonomprogrammet, Socionomprogrammet, Civil- och Högskoleingenjörsprogrammen och Sport managementprogrammet. Tidigare har han även undervisat på Kriminologprogrammet och Psykologprogrammet. Och han är mån om att undervisningen ska vara innehållsrik, strukturerad och ska vara inspirerande.
– Det handlar om att balansera självstudier, gemensamma studier och lärarledd undervisning, säger Einar Prytz.
– Bra pedagogik handlar om att väcka intresse för ämnet. Om intresset finns hos studenter och lärare är det en bra drivkraft och start. Jag arbetar med konkreta exempel för visa betydelsen av ämnet.
Ytterligare en pristagare kommer att tillkännages senare under vintern.
Text och foto: Anna Asplund
Örebro studentkår har sedan 1999 delat ut pedagogiska priset till två lärare som ”visat vilja och förmåga att tillsammans med studenterna skapa en studiesituation som på akademisk grund präglas av nytänkande inom högskolepedagogik, aktiv kunskapsutveckling, kritiskt tänkande och med internationella perspektiv”.
Varje år får alla studenter vid Örebro universitet nominera lärare som de anser förmedlar kunskap på ett alldeles extra engagerat sätt. En bedömargrupp från Örebro studentkår och studenter utser sedan vilka lärare som får priset. Inför bedömningen får bedömargruppen inte se namn, kön eller institutionstillhörighet på de nominerade lärarna.
När pristagarna väljs av Örebro studentkårs bedömargrupp utgår gruppen från fem kriterier, vilket innebär att antalet nomineringar per lärare inte är av stor vikt. Fokus är att nomineringen ska uppfylla kriterierna, inte antalet nomineringar en lärare har fått. Örebro studentkår har valt den metoden för att få en bredd av pristagare, oberoende av kursens storlek.
Inför pedagogiska priset 2021 reviderades avtalet mellan Örebro universitet och Örebro studentkår. I det nya avtalet förändrades formuleringen ”priset ska tilldelas en man och en kvinna” till ”priset ska tilldelas två personer”. Örebro universitet och Örebro studentkår ser ett värde av att valet av pristagarna ska vara könsneutralt.
Bedömargruppens fem kriterier
Akademisk grund
Hur visar läraren att hen har breda, aktuella och forskningsanknutna kunskaper i ämnet?
Nytänkande inom högskolepedagogik
Hur använder läraren olika undervisningsmetoder för att anpassa undervisningen till olika nivåer och målgrupper?
Aktiv kunskapsutveckling
Hur skapar läraren engagemang hos sina studenter?
Hur märks det att läraren lyssnar till och använder återkoppling från studenterna för att utveckla sin undervisning?
Kritiskt tänkande
Hur uppmuntrar läraren till en utveckling av studenternas kritiska tänkande och problemlösningsförmåga?
Internationella perspektiv
Hur visar läraren öppenhet för olika erfarenheter och mångfald?