Fem nya moduler ska ge universitetslärare ökad kompetens inom AI
Ett nytt utbildningsmaterial ska stödja universitetslärare i lärarlag att tillsammans kompetensutveckla sig inom AI. Det innehåller både en grundkurs i artificiell intelligens och material för den som vill leda kompetensutveckling för universitetslärare att arbeta vidare med tekniken.
Det nya materialet består av fem moduler. Målgruppen är lärare inom högre utbildning och modulerna är tänkta att kunna användas som underlag av en lärare som är handledare för kompetensutveckling inom den egna arbetsgruppen eller av pedagogiska utvecklare som underlag för kompetensutvecklande workshops eller högskolepedagogiska kurser för lärare. Modulerna kan användas i sin helhet eller i delar, alternativt som inspiration för att själv skapa material.
Instruktionerna är skrivna för den handledare som ska hålla i genomförandet av modulen. Handledaren behöver fundera över vad i materialet som ska finnas tillgängligt för deltagarna som förberedelse i förväg och vad som kanske ska bli synligt för deltagarna först vid den gemensamma träffen. Handledaren ansvarar för att distribuera såväl förberedelsematerialet som instruktioner till deltagarna.
Modulerna är framtagna inom ramen för WASP (Wallenberg AI and transformative technologies education develepment program). WASP-ED vill stärka svenska universitet med att erbjuda modern, relevant och flexibel utbildning inom AI och andra framtidsteknologier som förväntas ha en stor inverkan på samhället, ekonomin och olika industrier. Mattias von Feilitzen, pedagogisk utvecklare vid institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet har tillsammans med Petronella Ekström och Johan Peterson, pedagogiska utvecklare på Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet tagit fram det nya materialet.
Planerar du att leda dina kollegor i kompetensutveckling om AI och är nyfiken på någon av modulerna? Kontakta Petronella Ekström och Johan Petersson på hogskolepedagogisktcentrum@oru.se
De fem modulerna i korthet:
Modul 1:
Ger en bred och generell introduktion till området artificiell intelligens.
Modul 2:
Introducerar deltagarna till AI genom praktiska tillämpningar med fokus på neurala nätverk och språkmodeller.
Modul 3:
Behandlar etiken, möjligheterna och riskerna med AI.
Modul 4:
Utforskar potentialen hos generativ AI och ”learning analytics” som verktyg för att förbättra både lärande och undervisning.
Modul 5:
Undersöker integrationen av AI inom specifika ämnen och undervisningspraktiker, med fokus på hur ämnesspecifika AI-applikationer och bredare AI-teknologier påverkar högre utbildning och professionell praktik.
Text: Anna Asplund
Foto: Illustration ChatGPT