Högskolepedagogiskt centrum

Pedagogisk skicklighet

En trappa byggd av klossar. Pilar leder upp för trappan, högst upp finns en måltavla.

Enligt högskoleförordningen ska alla som anställs som lektorer och professorer vid svenska lärosäten ha visat pedagogisk skicklighet. Vid Örebro universitet gäller det även adjunkter. Men vad är egentligen pedagogisk skicklighet?

Det finns ingen överenskommen definition av det här begreppet på nationell nivå, och långt ifrån alla universitet och högskolor har själva ringat in vad som är pedagogisk skicklighet. Örebro universitet är ett av de lärosäten som saknar en definition av begreppet. 

Vad innebär det att vara pedagogiskt skicklig? Och hur kan vi tillsammans bli pedagogiskt skickligare? På den här sidan kan du ta del av filmer och textunderlag som ger dig och dina kollegor möjlighet att gemensamt utforska begreppet pedagogisk skicklighet och fundera över hur ni som grupp kan utvecklas i ert lärarskap.

Vad betyder pedagogisk skicklighet för dig?

Lyssna till några lärare vid Örebro universitet som berättar vad pedagogisk skicklighet betyder för dem.

Vad är egentligen pedagogisk skicklighet?

Eric Borgström och Henric Bagerius samtalar om vad som skiljer pedagogisk skicklighet från undervisningsskicklighet.

Vad innebär det att bli pedagogiskt skickligare?

Henric Bagerius och Eric Borgström samtalar om olika sätt att utvecklas i sitt lärarskap och att bli pedagogiskt skickligare. 

I filmen diskuteras artikeln ”What Makes An Expert University Teacher?” av Esther van Dijk och hennes kollegor vid Universiteit Utrecht. Läs artikeln här.

Vad krävs för att vi tillsammans ska bli pedagogiskt skickligare?

Henric Bagerius och Eric Borgström samtalar om faktorer som gör det möjligt att nå en kollegial utveckling av den pedagogiska skickligheten.

I filmen diskuteras artikeln ”Moving Beyond Peer Review of Teaching” av Rachelle Esterhazy och hennes kollegor vid Universitetet i Oslo. Läs artikeln här.


 

Hur blir vi tillsammans pedagogiskt skickligare?

Omslag-Hur-blir-vi-tillsammans-pedagogiskt-skickligare_405.jpgHögskolepedagogiskt centrum har tagit fram ett underlag för en workshopserie som lärarlag, programråd, ämnesgrupper och enheter kan använda för att utforska begreppet pedagogisk skicklighet och som grupp utvecklas i sitt lärarskap. Det här underlaget beskriver en arbetsprocess i tre steg.

I ett första steg identifierar deltagarna tillsammans aspekter och dimensioner av pedagogisk skicklighet som de vill arbeta vidare med. Därefter tar de i ett andra steg gemensamt fram aktiviteter som utvecklar den pedagogiska skickligheten i gruppen och på sikt kan ge effekt i den pedagogiska verksamheten. I ett tredje steg följs aktiviteterna upp och gruppen kan utifrån det underlag som skapas komma överens om hur deltagarna fortsatt vill arbeta för att tillsammans bli pedagogiskt skickligare.

Underlaget riktar sig framför allt till kursansvariga, programansvariga, ämnessamordnare, enhetschefer och andra pedagogiska ledare och erbjuder en form för att tillsammans med sin arbetsgrupp reflektera kring och stärka den pedagogiska skickligheten i gruppen.


 

Lärarröster om pedagogisk skicklighet

Hur resonerar adjunkter, lektorer och professorer vid Örebro universitet om vad som gör en lärare pedagogiskt skicklig? Lyssna till vad några av dina kollegor har att säga om pedagogisk skicklighet. Varje vecka får en ny lärare möjlighet att ge sin bild av vad pedagogisk skicklighet handlar om.

Joakim Norberg

Universitetslektor i psykologi

Malin Härström

Universitetslektor i företagsekonomi

Mats Eriksson

Professsor i omvårdnadsvetenskap 

Helena Stålnacke

Universitetsadjunkt i hörselvetenskap 

Helen Andersson

Universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap

Alexander Persson

Universitetslektor i biomedicin