Pedagogisk skicklighet

Enligt högskoleförordningen ska alla som anställs som lektorer och professorer vid svenska lärosäten ha visat pedagogisk skicklighet. Vid Örebro universitet gäller det även adjunkter. Men vad är egentligen pedagogisk skicklighet?
Det finns ingen överenskommen definition av det här begreppet på nationell nivå, och långt ifrån alla universitet och högskolor har själva ringat in vad som är pedagogisk skicklighet. Örebro universitet är ett av de lärosäten som saknar en definition av begreppet.
Vad innebär det att vara pedagogiskt skicklig? Och hur kan vi tillsammans bli pedagogiskt skickligare? På den här sidan kan du ta del av filmer och textunderlag som ger dig och dina kollegor möjlighet att gemensamt utforska begreppet pedagogisk skicklighet och fundera över hur ni som grupp kan utvecklas i ert lärarskap.
Hur blir vi tillsammans pedagogiskt skickligare?
I ett första steg identifierar deltagarna tillsammans aspekter och dimensioner av pedagogisk skicklighet som de vill arbeta vidare med. Därefter tar de i ett andra steg gemensamt fram aktiviteter som utvecklar den pedagogiska skickligheten i gruppen och på sikt kan ge effekt i den pedagogiska verksamheten. I ett tredje steg följs aktiviteterna upp och gruppen kan utifrån det underlag som skapas komma överens om hur deltagarna fortsatt vill arbeta för att tillsammans bli pedagogiskt skickligare.
Underlaget riktar sig framför allt till kursansvariga, programansvariga, ämnessamordnare, enhetschefer och andra pedagogiska ledare och erbjuder en form för att tillsammans med sin arbetsgrupp reflektera kring och stärka den pedagogiska skickligheten i gruppen.
Lärarröster om pedagogisk skicklighet
Hur resonerar adjunkter, lektorer och professorer vid Örebro universitet om vad som gör en lärare pedagogiskt skicklig? Lyssna till vad några av dina kollegor har att säga om pedagogisk skicklighet. Varje vecka får en ny lärare möjlighet att ge sin bild av vad pedagogisk skicklighet handlar om.