Högskolepedagogiskt centrum

Lärarskap

En lärare sitter vid katedern med ansiktet mot kameran. En grupp studenter  sitter med ryggen mot kameran.

Den som anställs som lärare i högre utbildning ska ha visat pedagogisk skicklighet. Men vad innebär det att vara pedagogiskt skicklig? Hur arbetar en kompetent lärare? Och på vilka sätt kan en lärare utvecklas i sitt lärarskap?

Våren 2023 tog Högskolepedagogiskt centrum initiativ till ett projekt om pedagogisk skicklighet vid Örebro universitet. I projektet utforskar vi vad det innebär att vara pedagogiskt skicklig och hur vi tillsammans kan bli pedagogiskt skickligare. Målet är att skapa en gemensam högskolepedagogisk kultur där lärare från olika huvudområden tillsammans kan utvecklas i sitt lärarskap.

Vid Örebro universitet finns en pedagogisk meriteringsmodell som syftar till att synliggöra och uppmärksamma kvaliteter som stärker och utvecklar den pedagogiska verksamheten. Den ska också vara ett stöd för lärare i strävan att utvecklas i sitt lärarskap och bli pedagogiskt skickligare. 

En trappa byggd av klossar. Pilar leder upp för trappan, högst upp finns en måltavla.

Pedagogisk skicklighet

Det finns ingen information att visa just nu.

Fem vita ballonger som är fastknutna och en röd ballong som stiger uppåt.

Pedagogisk meritering

Det finns ingen information att visa just nu.