Att handleda självständiga arbeten och uppsatser
Behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik, 2 veckor
(Supervising Independent Projects)
1 ALLMÄN INFORMATION
Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro universitet ges kurserna som personalutbildning.
I kursen Att handleda självständiga arbeten och uppsatser arbetar deltagarna med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning:
Deltagaren ska
- kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,
- självständigt, och tillsammans med andra, kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet,
- kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar,
- kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.
2 OM KURSEN
Att handleda självständiga arbeten och uppsatser motsvarar 80 arbetstimmar, det vill säga två veckors heltidsstudier, och kursplanen är beslutad av föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2022-06-23.
2.1 Kursens mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- reflektera över sitt uppdrag som handledare med utgångspunkt i de ramar, villkor och rutiner som gäller för handledning av självständiga arbeten och uppsatser i det egna ämnet,
- ge konstruktiv återkoppling på textutkast i olika stadier av skrivprocessen samt
- analysera handledningssituationer och identifiera och värdera möjliga handlingsalternativ.
2.2 Kursens innehåll
Kursen Att handleda självständiga arbeten och uppsatser handlar om konsten och hantverket att handleda studenter i deras självständiga arbeten. I kursen får deltagarna inventera och reflektera över de ramar, villkor och rutiner som gäller för handledning generellt och i det egna ämnets uppsatskurser specifikt. Med dessa ramar som utgångspunkt utforskar deltagarna olika aspekter av handledandets praktik, såsom att sätta förväntningar och planera arbetet tillsammans med studenten, att ge olika former av återkoppling och att hantera olika dilemman och konfliktsituationer som kan uppstå i samband med handledning och examination av självständiga arbeten.
2.3 Studieformer
Som studieformer används presentationer, kollegial återkoppling och workshoppar. Läraktiviteterna genomförs enskilt, i helgrupp och i mindre diskussions- eller arbetsgrupper. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.
2.4 Obligatorisk närvaro
Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskaper är ett viktigt inslag på kursen ställs ett högt krav på närvaro. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75% måste deltagaren gå om kursen.
2.5 Examinationer
Kursen examineras genom kollegial respons och en skriftlig uppgift. Uppgiften ska komma till nytta i den egna handledningspraktiken och innebär att deltagaren antingen gör en skriftlig självreflektion eller skapar ett material riktat till studenter eller ämneskollegor.
Att handleda självständiga arbeten och uppsatser examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination under två år efter ordinarie examination.
2.6 Litteratur
Magnusson, J. & Zackariasson, M. (2021). Handledning i praktiken: om studenters självständighet och akademiska litteracitet. (Senaste upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Högskoleförordning
Högskolelag
Dessutom tillkommer litteratur om ca 100 sidor som väljs i samråd med lärare.
2.7 Kursintyg
Efter avslutad kurs utfärdas kursintyg.
3 KRAV PÅ TIDIGARE KUNSKAPER
Examen från universitetsutbildning på grundnivå eller motsvarande.
Läs kursplanen som pdf.