Högskolepedagogisk forskning
Högskolepedagogiskt centrum är en nod för högskolepedagogisk forskning vid Örebro universitet. All vår verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och det betyder också att vi är med och skapar ny kunskap inom området.
Högskolepedagogik som forskningsämne är tvärvetenskapligt och mångfacetterat. Vid Högskolepedagogiskt centrum bedrivs forskning som är praktikutvecklande för lärare, ledare, studenter och pedagogiska utvecklare i högre utbildning. Knutna till verksamheten finns även forskargrupper som har sina hemvister på institution.
Pågående forskningsprojekt
Academic Hospitality in Interdisciplinary Education (AHIE) studerar samarbete i tvärvetenskaplig utbildning genom konceptet akademisk gästfrihet. Projektet syftar till att utveckla teoretisk förståelse och praktisk kunskap om hur akademisk gästfrihet kan främja tvärvetenskapligt lärande. Det strävar efter att skapa en plattform för lärare, forskare och andra intressenter att tillsammans skapa bättre förutsättningar för att tvärvetenskaplig utbildning ska fungera.
Hur blir vi pedagogiskt skickligare? undersöker pedagogisk skicklighet från olika perspektiv. Enligt högskoleförordningen ska alla som anställs som lektorer och professorer vid svenska lärosäten ha visat pedagogisk skicklighet. Vid Örebro universitet gäller det även adjunkter. Men vad är egentligen pedagogisk skicklighet? Och hur kan vi utveckla vår pedagogiska skicklighet? Projektet utgår bland annat från enkäter där drygt sjuttio lärare, två från varje huvudområde vid Örebro universitet, har fått besvara frågor om vad pedagogisk skicklighet betyder för dem samt studenters nomineringar av lärare till studentkårens pedagogiska pris.
Lärdomar från innovativa lärmiljöer i högre utbildning undersöker hur rummet kan skapa förutsättningar och möjliggöra eller begränsa lärandet samt bidra med ny kunskap om hur organiseringen av innovativa lärmiljöer i högre utbildning kan ske. Projektet utgår ifrån både ett sociomateriellt perspektiv och institutionella logiker och utforskar hur olika intressenter är involverade i utvecklingen av lärmiljöer på olika sätt. Projektet utgår bland annat från fallstudier av både lärare, studenter och olika styr- och stödfunktioner vid universitetet. Projektet kommer bidra med kunskap om och praktiska implikationer för utveckling av lärmiljöer på universitetsnivå.
Forskargrupper på institutioner
Interaktion och lärande i högskolepedagogisk praktik (ILHP) samlar forskare från fakulteterna och Högskolepedagogiskt centrum med intresse för högre utbildning. Målet är att bedriva forskning om tvärvetenskapligt lärande och utveckla högskolepedagogiken. Gruppen främjar samverkan och erfarenhetsutbyte om pedagogisk utveckling, hållbara arbetssätt, studenters lärande, interaktion och kollegiala processer.
Kunskapsbaserad utbildning inom medicin och hälsa bedriver forskning inom medicinsk pedagogik för hälsoprofessionernas utbildningar. Projekten fokuserar på kliniskt resonemang, interprofessionellt och simuleringsbaserat lärande samt utbildning i praktiken. Forskningsansatsen är praktikrelevant och metoderna anpassas efter forskningsfrågorna. Ett centralt område är att stärka och tillämpa forskningsbaserad kunskap i medicin- och hälsoutbildningar.
Arbetsrapporter
Högskolepedagogiskt centrum publicerar arbetsrapporter för att främja det vetenskapliga samtalet om undervisning och lärande i högre utbildning. Skriftserien publicerar projekt från Högskolepedagogiskt centrum och universitetets institutioner, initierade av lärare och forskare, och erbjuder en tillgänglig kanal för publicering.