Högskolepedagogiskt centrum

Program 17 oktober 2024

11.30 - 12.00 
Registrering utanför Hörsal P2

12.00 - 13.00
Lunch i restaurang Forum 


Plats: Hörsal P2

13.15 - 13.30
Välkommen 
Högskolepedagogiskt centrums föreståndare Kristin Ewins hälsar alla välkomna. 

13.30 - 14.00
Vad är pedagogisk skicklighet?
Alla lärare som anställs vid Örebro universitet ska ha visat pedagogisk skicklighet. Men vad är det egentligen? Vilka kvaliteter har en pedagogiskt skicklig lärare? I en dialogföreläsning reder vi ut det här begreppet och diskuterar med utgångspunkt i en enkätundersökning med lärare vid Örebro universitet och nomineringar till studentkårens pedagogiska pris vad som gör en lärare pedagogiskt skicklig och hur lärares uppfattningar om goda lärarkvaliteter skiljer sig från studenters. 

Föreläsare: Henric Bagerius och Eric Borgström

14.00 - 14.15
Diskussion med frågor 

14.15 - 14.45
Paus med fika och mingel 


14.45 - 16.10 (Passet består av två parallella spår)
Presentation av pedagogiska utvecklingsprojekt


Spår 1 

Plats: P216

14.45 - 15.10
Peer learning som handledarmodell i VFU inom biomedicinsk laboratorievetenskap

Projektet syftade till att i samarbete med adjungerad klinisk adjunkt vid Hjärt- och lungfysiologiska kliniken, fysiologsektionen vid Örebro universitetssjukhus utveckla strukturerade läraktiviteter och implementera peer learning som en handledningsmodell inom VFU. Projektet genomfördes i en kurs med en kortare VFU där studenterna på biomedicinska analytikerprogrammet (T3) har fokus på EKG och patientbemötande i det korta mötet som en EKG-undersökning innebär.

Presentatörer: Ulrika Fernberg och Eva Oskarsson


15.10 - 15.15
Paus


15.15 - 15.40
Distansexamination på avancerad nivå inom bild- och funktion

Syftet med detta projekt var att utveckla distansundervisning och examinationer på avancerad nivå för kurser inom bild- och funktionsområdet. Vi har i projektet utvärderat kursernas innehåll, mål och vilka examinationer som bäst utvärderar målen och som dessutom är möjliga med distansundervisning. Det har varit värdefullt att diskutera tillsammans, olika kursansvariga och examinatorer, för att hitta en gemensam referensram och ett gemensamt tänk.

Presentatörer: Gabriella Lillsunde-Larsson och Jessica Montero 


15.40 - 15.45
Paus


15.45 - 16.10
Rum för mästarlära - plats för självständighet

Självständighet är ett ideal inom högre utbildning. Samtidigt kan lärare ofta betraktas som experter med definitiva svar. Särskilt påtagligt är det inom utbildningar med en tradition av mästarlära, men dynamiken återfinns också i handledningssituationer. I presentationen delas erfarenheter från att – inom ramen för ett högskolepedagogiskt projekt - initiera kollegiala processer syftande till att främja studenters kritiska tänkande och självständighet.

Presentatör: Nadia Moberg 


Spår 2

Plats: Hörsal P2

14.45 - 15.10
Stärka kvaliteten och relevansen i grundlärarstudenters första självständiga arbete

Vårt pedagogiska utvecklingsprojekt genomfördes inom ramen för Självständigt arbete I med inriktning mot matematik i Grundlärarutbildningen. Syftet med projektet var att stärka kvaliteten och relevansen i lärarstudenternas första självständiga arbete. I projektet har studenter, universitetslärare och verksamma grundskollärare samverkat för att identifiera och utveckla forskningsfrågor relevanta för både studenter och verksamma lärare.

Presentatörer: Frida Harvey 


15.10 - 15.15
Paus


15.15 - 15.40
Hur kan didaktik utmana och utveckla högre utbildning?

Utifrån erfarenheter av ett pedagogiskt utvecklingsarbete om studenters interprofessionella lärande, diskuterar vi didaktik som en modell där undervisningens komplexitet kommer till uttryck i relationer mellan studenter, ämnesinnehåll och de val lärare gör. Vi ger exempel på hur didaktiska frågor bidragit till att utmana vårt pedagogiska tänkande i utvecklandet av professionsöverskridande utbildningsmoment.

Presentatörer: Charlotta Pettersson och Katarina Hjortgren


15.40 - 15.45
Paus


15.45 - 16.10
Mötesplats hållbar utveckling - en programöverskridande utbildningsmodul

Den programöverskridande och inledande utbildningsmodul som vi utvecklat i detta pedagogiska projekt består av en tre-dagars obligatorisk introduktion till hållbarhet. Modulen innehåller faktakunskap om hållbarhetsfrågor samt samtal om känslor och värderingar. Målet är att lägga grunden till engagemang som kan vägleda studenten under utbildningstiden och i arbetslivet. Vikten av möten mellan olika program och reflekterande samtal lyftes av studenterna.

Presentatörer: Johanna Björklund, Jack Lainpelto och Annika Göran Rodell