Seminarium 20 maj
Interprofessionell handledarutbildning: Möjligheter och utmaningar
Detta seminarium syftar till att diskutera och problematisera möjligheter och utmaningar för interprofessionell handledarutbildning. En viktig utgångspunkt för diskussionen är seminariedeltagarnas erfarenheter kring att delta i eller leda handledarutbildningar och hur vi kan lära av varandra för att förbättra handledarutbildningar.
En tidigare studie (Davidsson & Stigmar, 2021) har pekat på flera gemensamma beröringspunkter i olika handledarutbildningar för specialistläkare, specialisttandläkare, psykologer, lärare och poliser. Ur ett innehållsperspektiv innehåll de flesta utbildningar lärandeteorier, bedömning, feedback, svåra samtal och etik. Det fanns även många likheter i kursdesign såsom föreläsningar, litteraturseminarier och problembaserat lärande. Utifrån resultatet uppkommer en spännande fråga om huruvida framtida handledarutbildningar kan involvera moment som är gemensamma för olika yrken? Conte, Jirwe, Scheja, & Hjelmqvist (2016) studerade “interprofessional learning teams” där de identifierade fyra generiska kategorier för framgång; motivation, tid, erfarenheter och reflektion. Kan en inkludering av dessa perspektiv stödja en interprofessionell handledarutbildning?
Presentatörer: Martin Stigmar och Eva Davidsson