Högskolepedagogiskt centrum

Seminarium 20 maj

Hur mår forskningen inom medicinsk pedagogik?

Forskningsfältet medicinsk pedagogik är relativt nyetablerat i Sverige. Namnet signalerar en tonvikt mot det medicinska området men innefattar såväl lärandeprocesser inom alla hälsoprofessioners utbildningar som pedagogiska processer i vården. Fältet verkar under förutsättningar som återfinns i övrig högskolepedagogisk forskning såsom relationen mellan pedagogisk utveckling och forskning samt utmaningar i forskningsfinansiering. Det har också sin särskilda karaktäristik med koppling till professionsutbildningar som är en viktig del av välfärden. Relevansen är hög men utmaningar finns. Såväl forskningsfrågor som metodologi är mångfacetterade vilket kan göra fältet svårnavigerat för doktorander och särskilda forskarutbildningskurser är få. En internationell utblick ger vid handen att fältet är starkt och erbjuder arenor för en spirande utveckling. Vi har bjudit erfarna nationella aktörer till att stimulera ett samtal om fältets nuläge, förutsättningar och framtid i ett svenskt perspektiv. Välkommen att ta del av panelens insikter och diskussion samt att bidra i samtalet! 

Presentatörer: Samuel Edelbring, Gudrun Edgren, Stefan Lindgren och Charlotte Silén 


Tillbaka till programmet