Paperpresentation 20 maj
Ingenjörslärares förståelse av utveckling och genomförande av undervisning i digitala miljöer
Digitalisering av högre utbildning är en högst närvarande del av universitetslärares vardag. I denna fenomenografiska studie har vi undersökt på vilket sätt lärare förstår undervisning och lärande i digitala miljöer och vilken betydelse den medierande tekniken har för denna förståelse.
Resultaten visar att undervisning i digitala miljöer kan förstås på olika sätt, t.ex. som en ökad tillgänglighet för lärande genom att tekniken möjliggör för en undervisningssituation oberoende tid och rum och som ett sätt att lotsa eleverna genom kursmaterialet på ett entydigt sätt. Digitala lärmiljöer kan också uppfattas som begränsande då tekniska artefakter för undervisningen inte stödjer det läraren vill åstadkomma.
Utformning och genomförande av undervisning i digitala lärmiljöer tenderar att genomföras utifrån ett lärarcentrerat förhållningsätt och de tekniska artefakterna uppfattas som begränsande i sin funktionalitet för att skapa student- och lärcentrerad undervisning. Lärare med mer studentcentrerad intention med sin undervisning upplever att digitala lärmiljöer hämmar lärprocesser.
Presentatörer: Ida Naimi-Akbar, Linda Barman och Maria Weurlander
Lärarstudenters uppfattningar av övergången från analog till digital undervisning under Covid-19
I mars 2020 övergick undervisningen på de flesta universitet i Sverige från analog till digital undervisning. I juni 2020 genomförde vi en intervjustudie med 30 lärarstudenter på Jönköping university. Syftet var att beskriva deras erfarenheter och uppfattningar av övergången från analog till digital undervisning under Covid-19 pandemin. En tematisk innehållsanalys visar att övergången från analog till digital undervisning upplevdes fungera ganska bra för de flesta studenter. Resultatet visar att tekniksupport, struktur, tydlighet i instruktioner samt lärarledd undervisning är förutsättningar för den digitala undervisningen. Många av studenterna uppger att flippad undervisning där man kunnat ta del av inspelade föreläsningar i lugn och ro hemma, kombinerat med nätbaserade lärarledda diskussioner i realtid, har fungerat bra. Däremot visar resultatet att vissa aspekter i den mellanmänskliga interaktionen, som upplevs viktig för lärandet, går förlorad vid digital undervisning.
Presentatörer: Johan Bäcklund, Martin Hugo och Kerstin Ericson