Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 20 maj

Kroppslighet i undervisning: Lärarstudenters reflektioner över egna inspelade lektioner 

Kroppsliga aspekter i lärarutbildning behöver uppmärksammas i forskning. Studien utgår från Merleau-Pontys beskrivning av den kroppsliga tvetydigheten i att både vara subjekt (vidröra) och objekt (blir vidrörd) och syftar till kunskap om lärarstudenters reflektioner över och lärande om kroppsliga uttryck i undervisning med hjälp av videopapers. Tretton ämneslärarstudenters spelar in och reflekterar över sin egen undervisning under en VFU-period i en svenskämneskurs i andra terminen. Genom en deskriptiv fenomenologisk analys framkommer resultatet att videopapers bidrar till lärarstudenters reflektioner och lärande om kroppsliga uttryck utifrån hur de rör sig framför elever, vilka intryck deras kroppar ger, hur de klarar att skapa kontakt och hur de använder sina röster. Kroppsliga uttryck får uppmärksamhet och verbaliseras.  Reflektionerna är av två slag, dels över kroppsliga uttryck som avslöjar studenternas känslor, dels över hur kroppen kan användas avsiktligt och effektivt. Studien lyfter fram dimensioner såsom självkänsla och mod i utbildningen.  

Presentatör: Marita Cronqvist 


Rollspel om konflikthantering med dockor i högre utbildning

Läs presentationen som pdf.  

Syftet med denna studie är att belysa möjligheter och utmaningar med dockor som innovativt verktyg i rollspel om konflikthantering i förskollärarprogrammet. I detta program ingår undervisning om konflikthantering, vilket ingår i övriga lärarprogram och flertalet andra akademiska professionsutbildningar. För blivande förskollärare har denna undervisning fått större betydelse då den reviderade läroplanen för förskolan framhåller vikten av att träna barnen i konflikthantering samt att förskolläraren fått ökat ansvar som pedagogisk ledare (Lpfö18, 2018). I denna rapport så har studenternas uppfattningar studerats genom deras skriftliga inlämningsuppgifter efter genomförd workshop från åren 2019 till 2020, och för fem kurstillfällen. Resultatet visar på både möjligheter och utmaningar kopplat till denna form av rollspel i en akademisk professionsutbildning. 

Presentatör: Anders Råde 


Tillbaka till programmet