Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 20 maj

Till vilket pris ska varumärket byggas? Musikhögskolors motsägelsefulla representationer

Lärosäten har blivit allt mer upptagna av sina egna “varumärken”. Genom webbplatser formar universitet och högskolor människors uppfattningar om sin verksamhet. Med utgångspunkt i multimodal diskursanalys fokuserar presentationen hur musikhögskolor representerar sig själva. Via temana Övergripande ledmotiv, disciplinär dynamik, polyfoniska rum och tongivande relationer synliggörs en paradoxal framställning. Utbildning ställs mot underhållning, heterogenitet mot homogenitet och traditioner mot nyskapande. Den bild som institutionerna ger av sig själva innehåller motsägelser med implikationer för både interna och externa aktörer. Presentationen lyfter fram musikhögskolor som ett exempel på hur disciplinära skillnader kan belysas i undersökningar av hur universitet och högskolor representerar sig själva. 

Presentatörer: Nadia Moberg och Eva Georgii-Hemming 


Analytisk och holistisk bedömning av examensarbeten på grundlärarprogrammet 

Läs presentationen som pdf

I början av 2000-talet infördes en ny examensstruktur i Sverige vilket har medfört en ökning av examensarbeten på lärarutbildningen. Internationell och nationell forskning om bedömning av examensarbeten visar att det finns brister i likvärdighet i bedömning. Presentationen bygger på en fallstudie där tio examinatorer bedömde tre examensarbeten på grundlärarutbildningen. Studien synliggör likheter och skillnader i examinatorers analytiska bedömning av specifika delar av examensarbeten: metod och teori, resultat och analys och språk och struktur och belyser vilka överväganden och ställningstaganden examinatorer gör vid holistisk bedömning.  

Presentatör: Ilona Rinne 

Tillbaka till programmet