Paperpresentation 20 maj
Faktorer som kan påverka genomströmningen på ett läkarprogram
Vi ville undersöka faktorer som påverkar studenternas genomströmning. En enkätstudie genomfördes på läkarprogrammet i Örebro, med undervisning baserad på problembaserat lärande.
Enkäten innehöll bl.a. frågor om undervisning, studieteknik, grit och välmående (NSFS; The need satisfaction and frustration scale). Utfallsmåttet var om studenten fått underkänt i fler än en examination och om studenten gjort studieuppehåll. Svarsfrekvensen var 71%.
Studien visar att psykiskt välmående, modersmål samt hur studenten uppskattar utbildningens pedagogiska ansats är faktorer som kan påverka studenternas genomströmning. Detta är faktorer att ta med när ett åtgärdsprogram formuleras.
Presentatörer: Desiree Wiegleb Edström och Marie Lidskog
Att korsa gränserna mellan olika praxisgemenskaper: Studenters interprofessionella lärande i PBL-basgrupper
Vikten av att nyttja olika hälso- och sjukvårdprofessioners kompetenser för att ge vård på bästa möjliga sätt framhävs mer och mer i diskussionerna kring framtidens vård. Studenter vid hälso- och sjukvårdsutbildningar måste därför lära sig att samarbeta över professionsgränserna, oftast genom utbildningsmoment där de ges möjlighet att lära sig med, från och om varandra (Interprofessionellt lärande, IPL). Dock saknas tillräckligt vetenskapligt underlag gällande hur IPL-moment arrangeras och påverkar studenters lärande.
Vi har studerat hur förstaårsstudenter uttrycker och diskuterar professionsspecifik kunskap när de lär tillsammans i interprofessionella basgrupper. Resultatet visar att studenter uttrycker professionsspecifik kunskap. Likaså att de plockar upp kunskap från andra grupper som de har kopplingar till, i det här fallet andra basgrupper som de ingår i samt den hälso- och sjukvårdspraktik de utbildar sig för. Vi kunde se hur det stöds av basgruppshandledarnas ageranden och PBL-scenariernas utformning.
Presentatörer: Tove Törnqvist, Mattias Ekstedt, Sally Wiggins och Madeleine Abrandt Dahlgren