Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 20 maj

Relevans i högre utbildning

Betyder kvalitet och relevans samma sak inom högre utbildning? Medan begreppet kvalitet har studerats utförligt och används i utvärderings- och kvalitetssäkringssystem, är betydelsen och vikten av ordet relevans inte studerat i samma omfattning. Inom ramen för en nyligen genomförd studie gjordes ett försök att rama in begreppen kvalitet och relevans inom högre utbildning och klargöra eventuella likheter och skillnader i begreppens innebörd. Vidare belystes kopplingen till nyttiggörande och arbetsmarknad. Samtliga tillfrågade i studien såg kopplingar mellan kvalitet och relevans, och flera menade att en utbildning med hög kvalitet rimligtvis bör vara relevant, och av det följer att relevans bör vara en viktig komponent i kvalitetsbegreppet. Dessutom uppfattas kvalitet och relevans i många fall som delmängder av varandra, d.v.s. som kompletterande snarare än som motsatser. De tillfrågande såg ett tydligt samband mellan relevans och arbetsmarknad, men sambandet var inte lika starkt för begreppet kvalitet. 

Presentatörer: Per Fagrell, Anna Fahlgren och Svante Gunnarsson 


Akademisering av högre musikerutbildning: En navigering mellan autonomi och anpassning

Av tradition har högskolor och konservatorier i Europa som utbildar klassiska musiker fokuserat teknisk förmåga och konstnärligt uttryck. Föreställningen om konstens autonomi och egenvärde har utgjort en grund för utbildningen. Denna idé handlar om musiker som en profession med expertis och samhällsmandat förhållandevis fri från relevanstänkande och instrumentell nytta. I spåren av Bolognadeklarationen följde förväntningar på utveckling av forskning inom ramen för konstnärlig praktik. Parallellt förändrades samhällets musikliv och den klassiska musikerns samhällsmandat. Presentationen bygger på resultat från en studie genomförd 2016–2020 i Sverige, Norge och Tyskland. Utifrån temana utbildningens och forskningens funktion samt musikerns funktion i samhället beskrivs de övergripande resultaten som en navigering mellan konstnärlig och vetenskaplig autonomi, mellan anpassning till högskolesystem och marknad. Presentationen belyser hur förhandlingar inom högre utbildning kan ta sig uttryck i ett skede då krav på förändringar står för dörren. 

Presentatör: Eva Georgii-Hemming 


Tillbaka till programmet