Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 20 maj

Det är inte bara att gå in i ett klassrum och lära ut något! En studie om hur ämneslärarstudenter utvecklar ämnesdidaktiskt kunnande

Presentationen handlar om resultatet av en studie som är genomförd inom ramen för ämneslärarutbildningen. Syftet med studien var att ta reda på hur och om ämneslärarstudenterna utvecklade en förändrad hållning kring undervisningens genomförande efter ett specifikt ämnesdidaktiskt upplägg i samhällskunskap. Den teoretiska ramen byggde på variationsteori och studenterna genomförde fältuppgifter, lektionssekvenser samt skrev reflektionsuppgifter. I studien analyseras den metareflektion som studenterna slutligen genomförde inom ramen för kursen. Resultatet visar att studenterna visar en problematiserande hållning till såväl elevernas ämnesförståelse som sin egen roll i undervisningssituationen.   

Presentatör: Rebecka Florin Sädbom


Praktisk arbeid med ledelse, kommunikasjon og samarbeid hos barnehagelærerstudenter

Gode ferdigheter knyttet til ledelse, kommunikasjon, gruppeprosesser og samarbeid er viktige redskap i barnehagelærerens arbeidshverdagen. Slike ferdigheter må praktiseres, og studentene må få tilbakemelding på seg selv som ledere og veiledere. 

Med utgangspunkt i sentrale elementer i relasjonsledelse har vi ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning utarbeidet et kurs i form av en tredagers fjelltur. Kurset består av fire deler som omhandler forberedelse på høgskolen, gjennomføring av tredagers fjelltur i telt, etterarbeid på høgskolen, samt skriving av en individuell fagtekst. Hensikten med kurset er at studentene skal få erfaring og tilbakemelding på egne lederferdigheter som fremtidige barnehagelærere. 

I denne paperpresentasjonen presenterer vi selve kurset og hvordan en fjelltur med fysiske utfordringer og naturopplevelser påvirker gruppedynamikk, individuelle behov, evnen til ålytte, si ifra og handle rasjonelt. 

Presentatörer: Trond Løge Hagen och Marit Heldal


Tillbaka till programmet