Seminarium 19 maj
Pedagogisk meritering: Möjliga effekter och framtida utmaningar
Att det råder obalans mellan hur vetenskapliga och pedagogiska meriter värderas inom akademin är ingen nyhet. Sedan begreppet och fenomenet pedagogisk meritering fått allt större spridning inom högskolevärlden har denna obalans börjat utmanas, eller har den det? Det finns idag en hel del forskning om kvalitet i utbildning och hur pedagogisk skicklighet kan dokumenteras, bedömas och systematiskt belönas inom högre utbildning. Allt fler lärosäten väljer medvetet att satsa på olika pedagogiska meriteringsvägar och lyfter fram dessa i sina kvalitetssystem. Däremot vet vi mindre om vilka effekter dessa satsningar på pedagogisk meritering har haft, för olika nivåer och intressenter. I detta seminarium lyfter vi fram olika perspektiv på pedagogisk meritering och vilka möjliga effekter samt framtida utmaningar vi anar.
Presentatörer: Katarina Winka, Klara Bolander Laksov, Bjørn Stensaker, Simon Edström och Mette Sandoff