Seminarium 19 maj
Dags för DiSKo! Lärares didaktiska spatiala kompetens: Hur kan vi stödja lärare att utveckla sin kunskap om att undervisa i olika miljöer?
Med modellen DiSKo vill vi diskutera hur vi stödjer lärare att utveckla en didaktisk spatial kompetens i att undervisa i varierade lärandemiljöer. Vi betonar att lärandemiljöer utgör en del av de didaktiska val som en lärare gör. Didaktiken hjälper oss att fokusera på lärarens arbete som en reflekterande praktiker i planering, genomförande och utvärdering av undervisning i relation till de klassiska didaktiska frågorna, med ett särskilt fokus på var. En lärare som är på väg mot DiSKo kan organisera ett innehåll, lärandeaktiviteter och samtidigt kritiskt reflektera över rumsliga aspekter för att stödja studenternas lärande. En lärare på väg mot DiSKo har utvecklat sin kompetens och sitt handlingsutrymme att ur ett kritiskt perspektiv agera, reagera och interagera i varierade lärandemiljöer. Vid seminariet introducerar vi modellen och öppnar därefter upp för en kritisk diskussion för att gemensamt reflektera över modellens möjligheter och begränsningar i en högskolepedagogisk kontext.
Presentatörer: Åse Tieva och Marie Leijon