Paperpresentation 19 maj
Handledarens frågor: Att möjliggöra självständighet i ett handledningssamtal
Ett av många ansvarsområden som en uppsatshandledare har handlar om att möjliggöra och öppna för studentens självständighet, som här knyts till studentens delaktighet i handledningssamtalen. I det sammanhanget är handledarens frågor till studenten centrala. I föredraget presenteras en studie av hur handledarna genom ställandet av frågor öppnar för och möjliggör studentens självständighet. Åtta olika handledarsamtal från två utbildningsprogram analyseras utifrån vilka frågor som ställs, och vilka av dessa frågor som öppnar för och möjliggör självständighet. Tre typer av frågor identifieras som särskilt centrala i handledningssamtalen: öppnande och överlämnande frågor, utvecklande och fördjupande frågor samt utmanande och problematiserande frågor. Variationen mellan samtal och handledare visar sig dock vara stor och det visar sig också finnas skillnader i vilken typ av delaktighet som skapas med hjälp av frågorna.
Presentatörer: Jenny Magnusson
Osäkra studenter – och handledare? Att hantera osäkerhet i uppsatshandledning
I och med att de flesta studenter skriver ett, eller två, självständiga arbeten under sin högskoleutbildning, är handledning av självständiga arbeten på grundläggande eller avancerad nivå en central del i arbetet för många högskole- och universitetslärare. Handledningsuppdraget är komplext och kan rymma en rad olika utmaningar, till exempel när det gäller de känslomässiga aspekterna av uppsatsprocessen. Studenter kan känna osäkerhet runt vad som förväntas av dem och oro för hur det ska gå, eftersom uppgiften att skriva ett självständigt arbete i många avseenden skiljer sig från de kurser de har gått tidigare och de därför möter delvis nya förväntningar och krav när de nått denna nivå av sin utbildning. För handledaren är det inte alltid självklart hur sådan osäkerhet och oro hanteras bäst.
Utgångspunkten för den här presentationen är ett pågående forskningsprojekt om handledning av självständiga arbeten och synen på självständighet i högre utbildning. Utifrån exempel från inspelad handledningsinteraktion med handledare och studenter, diskuteras hur handledare kan förhålla sig till och hantera studenters uttryck för oro och osäkerhet i en handledningssituation. De teoretiska perspektiven utgår från begreppet stöttning, Dysthes typifierade handledar-/studentrelationer och diskussionen av handledning som en social och kollegial praktik.
Presentatör: Maria Zackariasson