Paperpresentation 19 maj
Kollegiala samtal i högskolepedagogisk verksamhet: Varför är det viktigt?
PIL-enheten i Göteborg bedriver högskolepedagogisk verksamhet, med obligatoriska kurser för undervisande kollegor. Svarar då kurserna mot behov och intresse som kollegor ger uttryck för? För att ta del av kursdeltagarnas erfarenheter av kurserna genomfördes en enkätstudie av alumners erfarenheter från åren 2008–2018. I fritextsvar från 761 respondenter utkristalliserades tre återkommande teman: Ämnes/områdesspecifika högskolepedagogiska kurser, kollegor med lärarutbildning och/eller lång undervisningserfarenhet samt vikten av kollegiala samtal och erfarenhetsutbyte. Två rapporter har skrivits utifrån temat kring vikten av kollegiala samtal och erfarenhetsutbyte, vilka diskuteras i den här presentationen. Syftet har varit att undersöka varför kollegiala samtal anses värdefulla. Studierna visar att kollegiala samtal och erfarenhetsutbyte har stort värde från flera perspektiv, dels individuellt för enskilda lärare för personlig utveckling, men även i lärarlaget, kollegiet för kompetensutveckling i det pedagogiska arbetet. Studenternas lärande gynnas då pedagogiska reflektioner och diskussioner främjar nya undervisningssätt, idéer för pedagogiskt utvecklingsarbete samt stödjer studentcentrerat lärande och förhållningssätt.
Presentatörer: Margareta Jernås, Anita Synnestvedt och Sylvi Vigmo
Varför ska högskolelärare kunna arbeta tillsammans?
SUHF rekommenderar att högskolelärare efter avslutad behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning ska “självständigt, och tillsammans med andra, kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination”. I denna presentation berättar vi om den första i en serie av studier som på olika sätt syftar till att problematisera högskolelärares arbete tillsammans. Studiens empiri har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med pedagogiska utvecklare med ansvar för högskolepedagogiska kurser vid nio svenska lärosäten – lärosäten som på olika sätt förhåller sig till SUHF:s mål ovan. Den här studien fokuserar på varför högskolelärare ska kunna arbeta tillsammans och vilka olika syften med samarbete som kommer till uttryck i våra intervjupersoners berättelser.
Presentatörer: Henrik Brandén, Gun Sparrhoff, Henric Bagerius och Petronella Ekström