Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 19 maj

Universitetsstudenters skrivande liv: En förstudie

Läs presentationen som pdf

I den här presentationen redogör vi för en förstudie till ett planerat forsknings- och utvecklingsprojekt om studenters skrivande inom högre utbildning. Förstudien har två syften. Dels att pröva genomförbarheten i en praktikorienterad modell för datainsamling, inklusive återkoppling till studenter och workshopar med lärarkollegier. Dels att utveckla och stegvis validera ett enkätverktyg om skrivande för svenska högskoleförhållanden. Datainsamlingen genomfördes hösten 2020, åtta program deltog i förstudien och 252 studenter besvarade den drygt 200 frågor långa enkäten (svarsfrekvens = 74%). Vid presentationen presenterar vi kort enkätdesignen, och genomförandet av studentåterkoppling och lärarworkshopar. Därefter ger vi exempel på olika item- och indexanalyser vi genomfört i enkätmaterialet. Med hjälp av faktor- och klusteranalys har vi identifierat fyra skribenttyper (hög/låg granskare respektive hög/låg planerare), vilka skiljer sig signifikant åt gällande mått som indexerar olika aspekter av dels självskattad säkerhet i skrivandet, dels studieframgång. Vi avslutar föredraget med att skissera de forskningsfrågor det övergripande projektet kan besvara med hjälp av det utprovade enkätverktyget. 

Presentatörer: Eric Borgström och Sofia Hort


Styrning, samsyn och självständighet: Didaktiska perspektiv på akademiskt skrivande i grundlärarprogrammet 

Läs presentationen som pdf

Denna studie undersöker kursen självständigt arbete i grundlärarprogrammen F–3 och 4–6. Syftet är att genom gruppsamtal mellan lärare, collective remembering interviews (Middleton & Brown), analysera och jämföra beskrivningar av kursens utformning över tid, framför allt avseende vilka förändringar som gjorts och vilka konsekvenser dessa förändringar har inneburit. Samtalen har genomförts på tre språkutbildningar vid tre svenska lärosäten. Resultatet visar ett utvecklingsarbete som i huvudsak inriktats på att bygga progression i utbildningen, ge studenterna adekvat stöttning i akademiskt skrivande och förtydliga kravnivåer i kursen. Skillnader finns i hur denna progression byggts, i vilken omfattning studenterna förbereds inför kursen och vilka aspekter av vetenskaplighet som fokuseras.  Även om utvecklingsarbetet har lett till fler godkända studenter, har det samtidigt synliggjort en problematik kopplad till grad av styrning och självständighet i skrivandet samt brister i samsyn i frågor om vetenskapliga begrepp och bedömning mellan lärare. 

Presentatörer: Per Blomqvist och Birgitta Fröjdendahl


Tillbaka till programmet