Högskolepedagogiskt centrum

Öppningsanförande

Sverre Wide.

Sverre Wide

Vad är och vad kan högskolepedagogisk forskning vara?

I öppningsanförandet diskuterar vi frågan om hur man kan förstå vad högskolepedagogisk forskning är, dess organisatoriska och ideologiska hemvist och något om dess vetenskapliga möjligheter och status. Tre olika vägar att bestämma högskolepedagogisk forskning prövas, vilket mynnar ut i ett försök till en provisorisk definition. Avslutningsvis diskuteras ett antal konsekvenser av denna definition.

Sverre Wide är docent och lektor i sociologi med inriktning mot högskolepedagogik vid Örebro universitet. Han forskar huvudsakligen inom området sociologisk teori och arbetar för närvarande bl.a. med projektet ”Academic ingnorence – a necessary prerequisite for research and higher education?” Han är sekreterare i Nordiska sociologförbundet, ledamot i Kriteriums redaktionsråd och en av redaktörerna för skriftserien Arbetsrapporter från Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet. Hans senaste publikation är Schack och social interaktion.

Presentatör: Sverre Wide 

Kommentatorer: Lars Geschwind och Katarina Mårtensson

Ordförande: Henric Bagerius