Under en föreläsning får hon beskedet – du är en av vinnarna av pedagogiska priset
Åsa Källström och Viktor Breström, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar, Örebro studentkår.
Åsa Källström är först ut som en av två pristagare till pedagogiska priset 2024. Ett pris som delas ut av Örebro studentkår på uppdrag från Örebro universitet.
Bland 416 nomineringar av 108 lärare har Örebro studentkår utsett två vinnare till pedagogiska priset 2024. Först ut att överraskas är professor Åsa Källström.
– Det är jättefint att uppleva att andra uppfattar och uppskattar mitt engagemang, säger Åsa Källström.
I sin undervisning vill Åsa Källström att studenterna ska bli berörda. Hon vill visa hur människor mår och känner av våld.
– Våld, kränkningar och övergrepp påverkar och väcker känslor hos studenterna. Det är många yrkesfält som berörs av det och studenterna behöver förstå vad våld är och hur det påverkar människor för sitt kommande yrkesliv.
Pedagogisk skicklighet
Hon uppvaktades av Örebro studentkår och representanter från Högskolepedagogiskt centrum under en föreläsning. Åsa Källström nomineras för bland annat ”ett beundransvärt och inspirerande arbete att förmedla värdefull kunskap i ett till synes svårt ämne såsom våld i nära relationer och våld mot barn”. ”Genom sin undervisning och pedagogiska egenskaper gör hon det svåra begripligt”, enligt nomineringen.
– Om jag inte kan nå fram med min kunskap genom undervisningen är det ingen mening att jag står här, då kan de lika gärna läsa en bok. Jag vill att studenterna ska bli berörda och väcka känslor.
I undervisningen berör Åsa Källström hur grovt våld, kränkningar och övergrepp kan vara. Men hon pratar också om professionens misslyckanden och hur långt utvecklingen har kommit inom ämnet. För att studenterna ska orka det tunga och svåra i undervisningen tar hon också upp överraskande och roliga exempel.
– För att orka det svåra behöver vi också kunna ha roligt tillsammans, säger hon.
Åsa Källström är socionom och professor i socialt arbete. Hon forskar om konflikter, kränkningar, våld och övergrepp med huvudfokus på barns och ungas upplevelser av våld i familjen. Men också om vad försummelse och kriminalitet innebär för barn och hur samhället kan tillgodose våldsutsattas behov av professionellt stöd.
Örebro studentkår har sedan 1999 delat ut pedagogiska priset till två lärare som ”visat vilja och förmåga att tillsammans med studenterna skapa en studiesituation som på akademisk grund präglas av nytänkande inom högskolepedagogik, aktiv kunskapsutveckling, kritiskt tänkande och med internationella perspektiv”.
Varje år får alla studenter vid Örebro universitet nominera lärare som de anser förmedlar kunskap på ett alldeles extra engagerat sätt. En bedömargrupp från Örebro studentkår och studenter utser sedan vilka lärare som får priset. Inför bedömningen får bedömargruppen inte se namn, kön eller institutionstillhörighet på de nominerade lärarna.
När pristagarna väljs av Örebro studentkårs bedömargrupp utgår gruppen från fem kriterier, vilket innebär att antalet nomineringar per lärare inte är av stor vikt. Fokus är att nomineringen ska uppfylla kriterierna, inte antalet nomineringar en lärare har fått. Örebro studentkår har valt den metoden för att få en bredd av pristagare, oberoende av kursens storlek.
Inför pedagogiska priset 2021 reviderades avtalet mellan Örebro universitet och Örebro studentkår. I det nya avtalet förändrades formuleringen ”priset ska tilldelas en man och en kvinna” till ”priset ska tilldelas två personer”. Örebro universitet och Örebro studentkår ser ett värde av att valet av pristagarna ska vara könsneutralt.
Bedömargruppens fem kriterier:
Akademisk grund
Hur visar läraren att hen har breda, aktuella och forskningsanknutna kunskaper i ämnet?
Nytänkande inom högskolepedagogik
Hur använder läraren olika undervisningsmetoder för att anpassa undervisningen till olika nivåer och målgrupper?
Aktiv kunskapsutveckling
Hur skapar läraren engagemang hos sina studenter?
Hur märks det att läraren lyssnar till och använder återkoppling från studenterna för att utveckla sin undervisning?
Kritiskt tänkande
Hur uppmuntrar läraren till en utveckling av studenternas kritiska tänkande och problemlösningsförmåga?
Internationella perspektiv
Hur visar läraren öppenhet för olika erfarenheter och mångfald?
Text: Anna Asplund
Foto: Emelie Skogum