Studenter från Musikhögskolan medverkar på Live at Heart

Studenter på Musikhögskolan.

Här är några av studenterna från Musikhögskolan i Örebro som bjuder på livemusik och liveljudteknik under Live at Heart.

När femtonde upplagan av musikfestivalen Live at Heart drar i gång bidrar studenter från Musikhögskolan vid Örebro universitet med både livemusik och liveljudteknik.
– Det ska bli så kul, säger studenten Isa Espling.

Live at Heart är en årlig musikfestival där hundratals artister uppträder på drygt tio scener runt om i centrala Örebro under fyra dagar. I år arrangeras festivalen den 11–14 september. Läs mer här.

Här kan du läsa om utbildningarna vid Musikhögskolan på Örebro universitet.

På Musikhögskolans egen scen på Slottsgatans innegård, bredvid Boulebar och STÅ, spelar studenter från flera olika utbildningar, bland annat det konstnärliga kandidatprogrammet i musikalisk gestaltning med inriktning mot jazz och pop. De bjuder på kostnadsfria konserter både fredag och lördag mellan 13-16.30.

Studenter från det konstnärliga kandidatprogrammet i musikalisk gestaltning med inriktning mot musikproduktion och songwriting är liveljud-tekniker både på utomhusscenen och inne på STÅ, under hela festivalen. Andraårsstudenterna Sebastian Persson Thrane, Mi Erlandsson, Isa Espling och Petter Kroon har hållit i planeringen och ser nu fram emot dagarna med spänning.

– Det är ett stort förtroende vi har fått, så nu hoppas vi på så få sura miner som möjligt. Det ska bli kul att få sköta ljudet till så mycket olika sorters musik. Det känns fint att få vara en del av det här – och att göra det tillsammans, säger de.

Kontakt med branschen – en viktig del av utbildningen

Det är inte första gången Musikhögskolan samarbetar med Live at Heart. Under festivalens femtonåriga historia har Musikhögskolan bland annat varit med och arrangerat seminarier tillsammans med musikbranschen och haft egen scen på flera olika ställen i stan.

– Kontakt och samarbete med musikbranschen är en viktig del i utbildningen. På Live at Heart samlas artister, musiker och andra delar av musikbranschen för showcases, seminarier, panelsamtal och mycket mera, säger Jan Sparby, lärare och inriktningsansvarig på det konstnärliga kandidatprogrammet i musikalisk gestaltning med inriktning mot musikproduktion och songwriting.

Förutom att arbetet under Live at Heart är en del av studenternas utbildning som de examineras för, innebär Live at Heart dessutom en chans för Musikhögskolan att visa upp sin verksamhet utanför campus.

– Det är värdefullt att Musikhögskolan syns, hörs och upplevs för både medborgare och bransch. Vi hoppas att studenterna får med sig både erfarenheter och ny kunskap om musikbranschen, säger Jan Sparby.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon