Stipendiet gör det enklare att satsa på examen och medaljer

Bildcollage: Stefan Franzén springer på en löparbana och Hedda Broberg tar emot en volleyboll.

Stefan Franzén läser till ingenjör och Hedda Broberg till jurist, samtidigt som de båda har en karriär som elititdrottare.

Örebrostudenterna Hedda Broberg och Stefan Franzén är två av drygt 50 idrottare som tilldelas 50 000 kronor från Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 2024 – 2025. Ett prestigefyllt stipendium som ger ekonomiskt stöd och möjliggör fokus på idrottskarriär och studier.

Hedda Broberg pluggar på Juristprogrammet vid Örebro universitet och har en idrottskarriär som elitspelare inom volleyboll. Hon spelar för Örebro Volley och Sveriges damlandslag. För henne innebär stipendiet ett stort ekonomiskt stöd och stöd inom bland annat idrottspsykologi och idrottsnutrition.

– Det ekonomiska stödet innebär en ekonomisk trygghet, där jag utöver studier och träning inte behöver ha extrajobb som flera studenter har. Det gör att jag kan hålla fokus på volleybollen och studierna, och kanske köpa lite bättre mat, säger Hedda Broberg.

Stefan Franzén tävlar i sprint för KFUM Örebro och studerar till högskoleingenjör inom maskinteknik. Han känner sig glad och tacksam för att ha blivit utvald och ser fram emot att använda stipendiet på bästa möjliga sätt.

– Stipendiet ger mig möjlighet att satsa mer på träningsläger, behandlingar och att kunna balansera studentlivet och min idrottskarriär. Att vara hörselskadad kan innebära extra utmaningar, så det här stödet är oerhört värdefullt, säger Stefan Franzén.

Elitidrotten och studierna

Både Hedda Broberg och Stefan Franzén ser utmaningar med att kombinera elitidrott med studier. Särskilt när tentor eller obligatoriska moment krockar med matcher och tävlingar. De behöver förutsättningar att planera vardagen med studier, träning, mat, återhämtning och verkligen utnyttja de tillfällen de har för att plugga. För Hedda Broberg och Stefan Franzén är det en stor fördel att Örebro universitet är ett elitidrottsvänligt lärosäte, vilket innebär att universitetet har ett avtal med Riksidrottsförbundet som ska möjliggöra för studenter att kombinera elitidrott med studier.

– Det är en tuff kombination att både satsa på idrott och universitetsstudier, men det är värt det i längden. Efter studierna kommer jag ha möjligheten att få ett bra jobb, samtidigt som jag kan fortsätta att satsa på idrotten, säger Stefan Franzén.

Vid sidan av studierna ser båda fram emot olika tävlingar och matcher inom respektive idrott. Hedda Broberg har ett SM-guld från förra säsongen att försvara tillsammans med Örebro Volley och hon vill även ta en plats i landslaget som ska spela VM i Thailand 2025.

– Vi kvalificerade oss i somras, för första gången någonsin till VM, och det är en dröm att få spela det, säger hon.

Stefan Franzén satsar på att få delta i flera internationella mästerskap som VM, EM och Deaflympics i Tokyo 2025 för döva och hörselskadade.

– Jag strävar efter att utvecklas så mycket som möjligt och förhoppningsvis får jag skriva historia inom min idrott, säger han.

Utöver det ekonomiska stödet på 50 000 kronor vardera som stipendiet medför erbjuds även de aktiva stöd från avdelningen Elitidrott på Riksidrottsförbundet inom bland annat idrottspsykologi och idrottsmedicin. Både det ekonomiska och det operativa stödet är viktiga för elitidrottarens utveckling och prestation, men även för främjandet av psykisk hälsa och bättre förutsättningar till en hållbar idrottskarriär.

Här kan du läsa mer om årets elitidrottsstipendiater 2024 – 2025

Läs mer om Örebro universitet som ett elitidrottsvänligt lärosäte

Text: Anna Asplund