This page in English

Örebrostudenterna skrev uppsats i Barcelona och Porto: "En fantastisk möjlighet"

Maria Absim och Gabriela Pereira

Maria Absim och Gabriela Pereira har läst det internationella masterprogrammet i experimentell medicin vid Örebro universitet och tog chansen att söka Erasmus-medel för att göra samla in material och skriva uppsats utomlands.

Tänk inte för mycket utan säg bara ja! Det rådet ger Maria Absim som gjorde sin masteruppsats i Barcelona inom Erasmus+.
– Jag är oerhört glad att jag bestämde mig för detta eftersom det har varit superintressant och berikande, säger hon.

Maria började med att googla för att ringa in några möjliga forskningsinstitut eller universitet som matchade hennes inriktning. Sitt första mejl till forskningsinstitutet IRB Barcelona skickade hon i februari och i november var hon på plats.  Hon tillbringade sedan ett halvår i labbet för att studera ett protein som kopplas till cancer och hjärtkärlsjukdomar.

Gabriela Pereira är lika glad för att hon tog tillfället i akt att göra sin masteruppsats i ett annat land. För hennes del handlade det om Porto i Portugal.

–  Processen var ganska enkel.  Jag, masterprogramkoordinatorn vid Örebro universitet och mina handledare i Porto kom överens om vad som förväntades av alla parter, säger Gabriela.

– Det var en fantastisk möjlighet att få uppleva ett annat land utan att behöva pausa studierna. Jag har alltid varit nyfiken på Portugal så att vara där samtidigt som jag slutförde min examen var precis det jag kunde önska mig, säger hon.

Gabriela blev del av en grupp på universitetet i Porto inriktad på metabolisk forskning. Hon letade själv fram projektet och fick kontakt med en handledare.

– Jag fick utföra min forskning ganska självständigt, men fick allt stöd jag behövde. Jag kunde till och med delta med mitt projekt i en nationell tävling för portugisiska studenter. Det var fantastiskt att se hur de inhemska studenterna gjorde sina arbeten, säger hon.

Maria bodde i centrala Barcelona och använde den välfungerande kollektivtrafiken för att ta sig till institutet utanför stadskärnan.

– Jag lärde mig massor av mitt projekt och hur det är att jobba i ett annat land, konstaterar hon.

Tiden med Erasmus+ är mycket mer än studier.

– Barcelona är en vacker stad som har så mycket att bjuda, allt från museer och gröna parker till nattliv. Runt staden finns otrologa vandringsleder, säger Maria.

– Utöver studierna lärde jag mig också mycket om mig själv och vad jag uppskattar i livet. Jag fick underbara nya vänner och minnen för livet.

Gabriela reste runt i Portugal en del under sin vistelse. Men det fanns även mycket att hämta på ”hemmaplan”:

–  Studentlivet i Porto är mycket livligt och fullt av traditioner. Tänk att det är staden som inspirerat J K Rowlings att skapa Hogwarths. Det är en upplevelse att ofta träffa studenter på stan i Harry Potter-liknande kläder.

Hon har några råd för den nyinflyttade:

–  Engagera dig i sociala aktiviteter direkt. Erasmus-grupper ordnar många aktiviteter där du kan träffa människor i samma situation som du. Studentboenden gör det också lättare att skaffa nya vänner. Det finns också grupper med expats att söka upp.

Gabriela uppskattade också att vara på egen hand på stranden till floden Duoro som rinner genom staden.

Hon vill absolut återvända till Portugal, både för att träffa sina vänner och återse Porto. Nu har med sin masterexamen fått jobb på ett forskningslabb.

Maria fortsätter också sin yrkesbana, i ett kliniskt labb i Göteborg.

– Min dröm är att fortsätta forska, helst om cancer eller inflammatoriska processer.

Om Erasmus+:

• Du kan börja med att kolla in Erasmus+ och kontakta det internationella kontoret på Örebro universitet. Läs mer här.
  • Fundera på vilket land och vilken institution du vill göra din praktik eller datainsamling vid.
  • Ta kontakt med den organisation du är intresserad av att praktisera/samla in data vid. Skicka gärna med personligt brev och CV.
  • Nästa steg är att fylla i ansökan om Erasmus+ stipendium. Ansökan ska fyllas i av dig, din kontaktperson vid Örebro universitet och en kontaktperson vid mottagande organisation. Skicka därefter in ansökan till Internationella kontoret senast 6 veckor innan påbörjad aktivitet.
  • Du kan få extra medel om du har ett dokumenterat funktionshinder, barn eller vill resa hållbart. Kontakta Internationella kontoret för mer information.
  • Koll upp om det erbjuds studentboende eller om du måste fixa boende på egen hand.
  • Kolla upp din försäkring.
  • När man får ett Erasmus+ stipendium får man också tillgång till en digital språkkurs.
  • Börja ansökningsprocessen i god tid, gärna ett år i förväg.

Text: Maria Elisson