Nynnande föräldrar lugnar spädbarn inför nålstick visar studie

Martina Carlsen Misic framför en grönskande vägg

– Resultaten visade att förberedelsen är avgörande, säger Martina Carlsen Misic.

Nynnandet gjorde de nyfödda lugna i famnen på sin förälder inför blodprovet. Det visar resultatet av den första studien i ett projekt om föräldrarnas roll för att lindra smärta hos nyfödda.

– Vår upplevelse var att barnen inte visade några tecken på smärta, säger Martina Carlsen Misic, neonatalsjuksköterska och doktorand i omvårdnadsvetenskap vid Örebro universitet.

Forskarna har tillsammans med föräldrar, sjuksköterskor och undersköterskor undersökt föräldrarnas och vårdpersonalens erfarenheter av att använda kombinationen amning, hud-mot-hudkontakt och föräldrars nynnasång före, under och efter en blodprovstagning eller vaccination på ett barn som vårdas på nyföddhetsavdelning. Studien utfördes på neonatalavdelningarna vid Centralsjukhuset i Karlstad, Universitetssjukhuset i Örebro och Akademiska barnsjukhuset i Uppsala.

– Resultaten visade att förberedelsen är avgörande, att sjuksköterskor och undersköterskor informerar, instruerar, involverar och uppmuntrar föräldrarna att vara aktiva i att smärtlindra sitt spädbarn, säger Martina Carlsen Misic.

Nynnandet gjorde även föräldrar lugna

Genom att amma - i de fall där detta fungerar- sitta hud-mot-hud och nynna en vaggsång, fick både föräldrar och spädbarn möjlighet att varva ned. Andra viktiga moment i förberedelserna var personalens ergonomi, föräldrarnas sittposition och ljudmiljön.

När föräldrarna i studien nynnade för sitt barn före, under och efter proceduren, upplevde de en påtaglig närhet och närvaro under provtagningen. Föräldrar med nålrädsla upplevde att denna lindrades när de med sångens hjälp riktade sitt fokus på barnet. Nynnasången skapade en lugn och trygg atmosfär, som också påverkade vårdpersonalen.

Den andra delstudien i projektet SWEpap är en klinisk studie med 225 föräldrar och friska nyfödda spädbarn. Studien jämför kombinerad föräldraledd smärtlindring (hud-mot-hudkontakt, amning och föräldrars vaggsång) med farmakologisk standardbehandling vid ett rutinblodprov (PKU) med barnet på ett skötbord. Analyser pågår just nu och resultaten från den här delstudien väntas komma nästa år.

Inslag SVT Nyheter Örebro om studien

Studien är publicerad i tidskriften Children och är den första i det tvärvetenskapliga forskningsprojektet ”SWEpap - Föräldrar, en smärtlindrande resurs i nyföddhetsvården”.

SWEpap är en klinisk multicenterstudie där de fyra sjukvårdsregionerna i Värmland, Dalarna, Örebro län och Uppsala samarbetar tillsammans med Institutionen för hälsovetenskaper vid Örebro universitet