This page in English

Rektors blogg: Ett år av ofattbar motståndskraft

Den svenska och ukrainska flaggan.

Foto: Pixabay och Jesper Mattsson

Det har nu gått ett år sedan Ryssland angreppskrig mot Ukraina inleddes.

Mot alla odds klarade Ukraina den första anstormningen mot huvudstaden och har sedan lyckats befria stora delar av de ockuperade områdena. Det har skett till ett ohyggligt högt pris i döda, sårade och fördrivna människor, liksom gigantiska materiella förluster och stor miljöförstöring.

Omvärlden har förfärats över de grova ryska människorättsbrotten, inklusive bortförsel av tusentals ukrainska barn till Ryssland. Miljontals människor är på flykt i Ukraina och i Europa. Västvärlden står nu enad i sitt stöd för det ukrainska folket men i många andra delar av världen är inställningen mer avvaktande. Kina och Ryssland har också fördjupat sitt samarbete, vilket inte bådar gott för framtiden.

Västvärlden har gradvis ökat sina leveranser av avancerade vapen till Ukraina, vilket naturligtvis stärkts landets försvarsförmåga, Minst lika viktigt är den starka försvarsviljan och uppfinningsrikedomen hos de ukrainska styrkorna, liksom den ofattbara motståndskraften hos civilbefolkningen.  Det är djupt imponerade hur man lyckas hålla igång det civila samhällets funktioner under extremt svåra omständigheter. Ett exempel är ukrainska kollegor som under missilattacker ger zoom-föreläsningar från skyddsrummen. Örebro universitet har tagit emot ett mindre antal ukrainska kollegor och vi hoppas att kunna fortsätta stödja landets forskning och utbildning.

Kriget har tydligt visat att frågor om hållbarhet och nationell säkerhet hänger ihop.

Detta gäller inte minst i frågor om tillgång på energi, mineraler och livsmedel. Universitetets arbete inom vår Plattform för en hållbar framtid (PSF) är ett bra exempel på hur vi kan bidra till ett säkrare och mer hållbart samhälle. Ett annat är uppbyggnaden av lokala och nationella arbetsgrupper för att utveckla lärosätenas bidrag till totalförsvarets uppbyggnad. Örebro universitet har ett nära samarbete med Civilområdeskansliet och Länsstyrelsen i dessa frågor. Min personliga uppfattning är att totalförsvarskunskap nu bör komma in på alla våra utbildningar. För de allra flesta då som ett mindre översiktsmoment, men med möjlighet att fördjupa sig i delområden för vissa utbildningar.

I Sverige har vi sett hur inrikespolitik och utrikespolitik gått i varandra på ett sätt som påverkat vår nationella säkerhet, inte minst vad gäller möjligheten att bli medlem av NATO. Medlemskapet kommer säkert så småningom och under tiden får vi på alla sätt stärka vår egen civila och militära beredskap. Vi måste också ha uthållighet att stödja Ukrainas försvar mot de ryska angriparna under lång tid och sedan ha beredskap att bidra till återuppbyggnaden av landet när freden kommer. För det gör den!

Slava Ukraini

Johan Schnürer

Rektor

Ps. Kulturen bidrar också till försvaret av den ukrainska nationen.   Så lyssna gärna på  den vackra ukrainska kärlekssången ”Månskensnatten”, här framförd av en slovensk ungdomsorkester med kör. Sången är en hyllning till livet och ger kraft att stå emot ondskan.