Här överraskas årets pedagogiska pristagare
Under ett ämnesgruppsmöte överraskades läraren Tommy Borglund av Örebro studentkår och representanter från Högskolepedagogiskt centrum.
– Jag delar det här priset med alla lärare och forskare på Handelshögskolan som har jobbat med masterprogrammet i hållbarhet.
Han uppvaktades med blommor och tal av Viktor Breström, studentkårens vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar.
I studenternas nomineringar för att utse Tommy Borglund till pedagogisk pristagare står det bland annat att han har ett stort engagemang i undervisningen. Genom hans engagemang, lättsamhet och verklighetsförankring skapar och utvecklar han intresset för ämnet han undervisar i. Tommy Borglunds differentiering av undervisningsmetoder visar att han tar hänsyn till olika inlärningsförmågor och planerar undervisningen därefter.
Tommy Borglund är universitetslektor och undervisar företagsekonomi på Handelshögskolan vid Örebro universitet. Tillsammans med universitetslektor Jenny Bonnevier är han pristagare av årets pedagogiska pris som delas ut av Örebro studentkår på uppdrag från Örebro universitet.
– Det här är jätteroligt. För mig handlar god pedagogik om att inkludera studenter, andra lärare och externa föreläsare i rummet för att skapa mångfald, säger Tommy Borglund.
Text och foto: Anna Asplund
Örebro studentkår har sedan 1999 delat ut pedagogiska priset till två lärare som ”visat vilja och förmåga att tillsammans med studenterna skapa en studiesituation som på akademisk grund präglas av nytänkande inom högskolepedagogik, aktiv kunskapsutveckling, kritiskt tänkande och med internationella perspektiv”.
Varje år får alla studenter vid Örebro universitet nominera lärare som de anser förmedlar kunskap på ett alldeles extra engagerat sätt. En bedömargrupp från Örebro studentkår och studenter utser sedan vilka lärare som får priset. Inför bedömningen får bedömargruppen inte se namn, kön eller institutionstillhörighet på de nominerade lärarna.
När pristagarna väljs av Örebro studentkårs bedömargrupp utgår gruppen från fem kriterier. Fokus är att nomineringen ska uppfylla kriterierna, inte antalet nomineringar en lärare har fått. Örebro studentkår har valt den metoden för att få en bredd av pristagare, oberoende av kursens storlek.
Inför pedagogiska priset 2021 reviderades avtalet mellan Örebro universitet och Örebro studentkår. I det nya avtalet förändrades formuleringen ”priset ska tilldelas en man och en kvinna” till ”priset ska tilldelas två personer”. Örebro universitet och Örebro studentkår ser ett värde av att valet av pristagarna ska vara könsneutralt.
Bedömargruppens fem kriterier:
Akademisk grund
Hur visar läraren att hen har breda, aktuella och forskningsanknutna kunskaper i ämnet?
Nytänkande inom högskolepedagogik
Hur använder läraren olika undervisningsmetoder för att anpassa undervisningen till olika nivåer och målgrupper?
Aktiv kunskapsutveckling
Hur skapar läraren engagemang hos sina studenter?
Hur märks det att läraren lyssnar till och använder återkoppling från studenterna för att utveckla sin undervisning?
Kritiskt tänkande
Hur uppmuntrar läraren till en utveckling av studenternas kritiska tänkande och problemlösningsförmåga?
Internationella perspektiv
Hur visar läraren öppenhet för olika erfarenheter och mångfald?