”Framtidens lärarutbildning” i mål – här är något av vad satsningen kommit fram till
Nu är det dags att fira ”Framtidens lärarutbildning” som går i mål.
Finalen för det femåriga projektet är en nationell digital konferens 15-16 mars där många av dem som varit engagerade delar med sig av sina erfarenheter – och bjuder in alla som anmält sig att dela sina.
– Lärarutbildningen är en av ett universitets viktigaste utbildningar och motorn i kunskapssamhället, säger Johan Schnürer, som när han tillträdde som rektor 2016 valde ut just utvecklingen av lärarutbildningen som strategiskt viktig för Örebro universitet – och för lärarutbildningar i Sverige i stort.
Konferensen - med 400 anmälda - utgår från vad ”Framtidens lärarutbildning” kommit fram till.
– Vi hoppas att projektets resultat blir en utgångspunkt för en fortsatt nationell diskussion om vägarna framåt för svensk lärarutbildning, säger Ann Öhman Sandberg, projektledare för Framtidens lärarutbildning.
Projektet startade med flera kartläggningar av dåvarande nuläge, djupdykningar som resulterade i en rad förslag på områden som borde förändras. Denna förberedelse resulterade i delprojekt för att konkret driva arbetet vidare.
För er som vill ta del av vad delprojekten kommit fram är det bara att klicka sig vidare till Framtidens lärarutbildning oru.se. För er som vill börja med ett urval, så kommer några förslag här nedan.
Här finns länkar till mer om de fem delprojekten
- Digital läskompis: Här finns tv-inslag, ORU Talks med Josefin Karlsson - och mer fakta
- Praktiknära forskning: Listan på över 20 projekt i samarbete
- Ökad skolnärvaro: Samverkan avgörande för att minska frånvaron
- Nya lärmiljöer: En rundvandring i det gula och röda rummet
- Forskningsbaserat lärande: Så fungerar det i lärarens yrkesvardag