De är vinnare av pedagogiska priset 2021
Antalet nomineringar var rekordmånga. Bland 372 nomineringar av 157 lärare har Örebro studentkår nu utsett Magnus Hansson och John Barnes till vinnare av pedagogiska priset 2021.
– Det här var en riktig chock, säger John Barnes.
Han var kallad till möte med prorektor Anna-Karin Andershed för att diskutera högskolepedagogik. Men i stället för att följa mötesagendan överraskades han som en av pristagarna till pedagogiska priset 2021 av Örebro studentkår tillsammans med Anna-Karin Andershed, kollegor och representanter från Högskolepedagogiskt centrum.
John Barnes flyttade till Göteborg från Australien för 15 år sedan. Efter ett par år i Göteborg hamnade han i Mariestad.
– Jag tittade på kartan för att se vilka lärosäten som fanns nära Mariestad, ett fanns i Karlstad och ett i Örebro. Jag mejlade Steven Linton på Psykologprogrammet i Örebro och frågade om han hade några kurser där jag kunde undervisa.
Han har arbetat som universitetslektor vid Örebro universitet sedan sommaren 2011 och är lärare på Psykologprogrammet där han bland annat undervisar i psykopatologi (vetenskapliga studier om psykologiska sjukdomar) och kognitiv beteendeterapi. Han handleder också forskarstuderande.
– Jag tycker verkligen om att undervisa. Det är en ära och det betyder mycket för mig att få den här utmärkelsen, säger John Barnes.
Andra gången för Magnus Hansson
För Magnus Hansson skedde överraskningsmomentet i Learning Lab, dit han var kallad för ett möte med prorektor Anna-Karin Andershed. Även han överraskades av Örebro studentkår, kollegor och representanter från Högskolepedagogiskt centrum. Han har tidigare tilldelats priset 2014 och har därmed utsetts till vinnare två gånger.
– Det här var högst oväntat, jag är otroligt hedrad, glad och väldigt rörd.
Magnus Hansson är lektor på Handelshögskolan där han bland annat undervisar i organisationsteori, ledarskap och forskningsmetod i företagsekonomi. Under studietiden valde han att göra studieuppehåll för att arbeta i näringslivet och 2008 disputerade han i företagsekonomi vid Örebro universitet.
I undervisningen gillar han att se människor utvecklas, ta del av studenternas tankar och föra en dialog dem för att gemensamt utveckla kunskap.
– Bra undervisning bygger på dialog och samtal. Det ska inte vara ett maktavstånd mellan lärare och student, vi ska befinna oss på samma nivå, säger Magnus Hansson.
Sedan höstterminen 2021 arbetar han delvis på Högskolepedagogiskt centrum som pedagogisk utvecklare med fokus på lärmiljöer, där Learning Lab ingår. Learning Lab är ett samarbete mellan Örebro universitet och Akademiska Hus. Målet med Learning Lab är att testa och samla erfarenheter om hur rum, pedagogik och teknik kan användas i framtidens lärmiljöer.
Text och foto: Anna Asplund
Örebro studentkår har sedan 1999 delat ut pedagogiska priset till två lärare som ”visat vilja och förmåga att tillsammans med studenterna skapa en studiesituation som på akademisk grund präglas av nytänkande inom högskolepedagogik, aktiv kunskapsutveckling, kritiskt tänkande och med internationella perspektiv”.
Varje år får alla studenter vid Örebro universitet nominera lärare som de anser förmedlar kunskap på ett alldeles extra engagerat sätt. En bedömargrupp från Örebro studentkår och studenter utser sedan vilka lärare som får priset. Inför bedömningen får bedömargruppen inte se namn, kön eller institutionstillhörighet på de nominerade lärarna.
När pristagarna väljs av Örebro studentkårs bedömargrupp utgår gruppen från fem kriterier, vilket innebär att antalet nomineringar per lärare inte är av stor vikt. Fokus är att nomineringen ska uppfylla kriterierna, inte antalet nomineringar en lärare har fått. Örebro studentkår har valt den metoden för att få en bredd av pristagare, oberoende av kursens storlek.
Inför pedagogiska priset 2021 reviderades avtalet mellan Örebro universitet och Örebro studentkår. I det nya avtalet förändrades formuleringen ”priset ska tilldelas en man och en kvinna” till ”priset ska tilldelas två personer”. Örebro universitet och Örebro studentkår ser ett värde av att valet av pristagarna ska vara könsneutralt.
Bedömargruppens fem kriterier
Akademisk grund
Hur visar läraren att hen har breda, aktuella och forskningsanknutna kunskaper i ämnet?
Nytänkande inom högskolepedagogik
Hur använder läraren olika undervisningsmetoder för att anpassa undervisningen till olika nivåer och målgrupper?
Aktiv kunskapsutveckling
Hur skapar läraren engagemang hos sina studenter?
Hur märks det att läraren lyssnar till och använder återkoppling från studenterna för att utveckla sin undervisning?
Kritiskt tänkande
Hur uppmuntrar läraren till en utveckling av studenternas kritiska tänkande och problemlösningsförmåga?
Internationella perspektiv
Hur visar läraren öppenhet för olika erfarenheter och mångfald?