Nikolai är gästlärare i Boston: ”En chans att fokusera på pedagogiska frågor”
Parken Boston Public Garden övergår i Boston Common, den äldsta stadsparken i USA. Här syns bland annat en staty av USA:s första president, George Washington.
Som gästlärare vid University of Massachusetts i Boston får Nikolai Scherbak inspiration och nya idéer att ta med sig hem till Örebro universitet.
– Att uppleva ett annat universitets undervisningsmiljö och samtidigt få lära känna en ny stad som jag tycker väldigt mycket om är fantastiskt, säger han.
Nikolai Scherbak är universitetslektor och forskare i biologi och har undervisat studenter vid Örebro universitet i 23 år. Tack vare finansiering från stiftelsen STINT, som jobbar med att främja internationalisering av svensk högre utbildning och forskning, befinner han sig just nu i Boston, USA. Under två månader är han gästlärare vid University of Massachusetts (UMass) för att inspireras och få kunskap om hur undervisningen fungerar där.
– Jag har länge varit intresserad av ”active learning”, alltså hur man kan engagera studenterna mer och få till en ökad interaktivitet under lektionstid. När jag sökte information om det hittade jag en docent i biologi som heter Brian White som undervisar i biologi vid UMass i Boston. Jag kontaktade honom och vi fick väldigt fin kontakt, berättar Nikolai Scherbak.
Nikolai Scherbak fick en inbjudan att komma till UMass och följa Brian White i hans arbete. Han sökte till STINT-programmet ”Grants for Teaching Sabbatical” och när det amerikanska universitetet lättade på corona-restriktionerna i oktober kunde han äntligen resa till Boston.
– Eftersom jag bara är här i två månader har jag inte en egen kurs som jag undervisar i, utan min roll är snarare att observera och hjälpa både Brian White och andra universitetslärare i deras undervisning.
Flera framstående universitet
Att hitta en bostad i Boston visade sig vara svårt. Boston är en universitetsstad med över 40 högskolor och universitet. Här finns flera stora universitet, som Harvard och MIT (Massachusetts Institute of Technology) och många stora bolag inom bioteknik, och konkurrensen om bostäder är hård.
– Det var lite nervöst, först en vecka innan jag skulle åka blev det klart att jag skulle ha någonstans att bo. Jag fick flytta runt lite i början, men nu hyr jag en trevlig lägenhet 45 minuter från University of Massachusetts. Stadstrafiken fungerar mycket bra här vilket underlättar både resandet till jobbet och utflykter runt i Boston. Det är nog enklare att hitta bostad om man är borta under en längre tidsperiod, tror Nikolai Scherbak.
Tre dagar i veckan följer han undervisningen i biologi och genetik vid UMass, som har ungefär lika många studenter som Örebro universitet. Han deltar också i lärarmöten och diskuterar undervisning och pedagogiska frågor med andra seniora lärare vid Umass såväl som vid MIT och Harvard.
– Tack vare att vi har blivit så bekväma med Zoom under pandemin kan jag samtidigt fortsätta handleda och undervisa en del vid Örebro universitet. Vi har bara flyttat undervisningen så att den ligger på eftermiddagarna svensk tid, när det är morgon här i Boston.
Boston är en av USA:s äldsta städer och Nikolai Scherbak passar också på att utforska staden och dess historia.
– Jag promenerar så mycket jag kan för att uppleva staden. Här finns många intressanta miljöer, som till exempel välbevarade byggnader från 16- och 1700-talen, som ofta ligger inklämda bland moderna skyskrapor. Det var också här som Boston Tea Party ägde rum 1773, som blev inledningen på den amerikanska revolutionen och ledde fram till självständighet från britterna.
Att lära känna en ny stad i ett annat land, samtidigt som han får kompentensutveckling och ny inspiration i sin profession, är något han uppskattar mycket.
– Ett sådant här avbrott gör att man får chans att titta på sin egen undervisning lite från sidan och ifrågasätta sina rutiner. Vissa saker som jag berättar om våra arbetssätt i Örebro har inspirerat mina amerikanska kollegor – och en del av de metoder som jag upplever här hoppas jag kunna implementera i min undervisning när jag kommer hem. Det blir ett intressent utbyte och en chans att fokusera på pedagogiken, som man kanske inte har tid med i vardagen, säger Nikolai Scherbak.
Text: Anna Lorentzon
Foto: Nikolai Scherbak
STINT, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, har funnits sedan 1994 och jobbar med att främja internationalisering av svensk högre utbildning och forskning.
STINT erbjuder många olika program för forskare och lärare. Programmet Grants for Teaching Sabbatical kan ges till forskare och lärare som brinner för undervisningsfrågor och är intresserade av internationella erfarenheter.