”Korsettkriget” når ut till ännu fler – blir utställning på Kvinnohistoriskt museum i Umeå

"Korsettkriget" visades hösten 2019 på Örebro universitet - och finns fortfarande kvar, i digital form på oru.se/korsettkriget.
”Korsettkriget” når nu ut till ännu fler. Utställningen på Örebro universitet om modeslaveri och kvinnokamp vid förra sekelskiftet öppnar i ny form på Kvinnohistoriskt museum i Umeå.
– Det är förstås jätteroligt att få sin forskning uppmärksammad och rumsligt gestaltad på ett museum, säger Henric Bagerius, forskaren bakom utställningen och historiker vid Örebro universitet.
Hösten 2019 visades ”Korsettkriget ” på Örebro universitet, dels som en fysisk utställning i Musikhögskolan, dels i digital form på www.oru.se/korsettkriget, den del som fortfarande finns att ta del av.
I Umeå handlar ”Korsettkriget – en kamp om kvinnlighetens former vid förra sekelskiftet” om en för många okänd del av den svenska kvinnorörelsen – dräktreformrörelsen som ville befria kvinnors kroppar från korsetter och andra trånga klädesplagg – och bygger på Henric Bagerius forskning. Den här kampen visar hur splittrad kvinnorörelsen var i sin syn på kvinnokroppen och klädesplaggen som formade den.
– Kvinnors relation till korsetten var komplex och motstridiga tolkningar av korsetten existerade samtidigt. Till exempel var det flera ledande personer i kampen för kvinnlig rösträtt som försvarade korsetten, och även de som var kritiska kunde ha svårt att själva lägga bort sin korsett, säger Henric Bagerius.

Henric Bagerius har tillsammans med Kvinnohistoriskt museum i Umeå utvecklat ”Korsettkriget”. Besökarna i Umeå kan även här möta en rad kvinnor som spelade nyckelroller i dräktreformrörelsen - och följa den radikala förändringen i modet för kvinnor från slutet av 1800-talet till några årtionden in på nästkommande sekel. Motsatsparen från utställningen i Örebro finns också kvar, den dubbla synen på korsetten, som till exempel både utmanande och anständig och både föråldrad och modern.
I Umeå precis som i Örebro får besökarna också möjlighet att fundera på dagens kroppsideal, vår tid där korsetten ersatts av formande underkläder, träning och plastikkirurgi.
Korsettkriget på Kvinnohistoriskt museum i Umeå skulle egentligen öppnat i höstas, men starten fick skjutas till 31 maj i år med anledning av pandemin.
Text och foto: Maria Elisson