Pedagogiska priset – ett kvitto på fungerande lagarbete
Ann Kördel och Claes Holm. Fotot är taget i samband med att de överraskades som pristagare till pedagogiska priset i november 2019.
Nu är det dags att nominera din favoritlärare till pedagogiska priset 2020. Priset hedrar enskilda lärare. Men det kan också få betydelse för ett helt lärarlag, menar förra årets pristagare.
Nu kan du nominera din favoritlärare till pedagogiska priset 2020. Gå in och nominera på Örebro studentkårs hemsida senast den 15 november.
– Förutom att priset visar att jag är på rätt pedagogisk väg är det ett kvitto på lärarlagets insats, där kollegorna delar med sig av goda tips och idéer för att utveckla pedagogiken och undervisningen, säger Ann Kördel, universitetsadjunkt på Hälsovetenskapliga institutionen.
Hon är tillsammans med Claes Holm pristagare till Örebro studentkårs pedagogiska pris 2019.
– Grunden till god pedagogik är ett lagarbete, där vi inom ämnet diskuterar synen på lärande och tillsammans strävar mot ett fungerande arbetssätt där vi bygger relationer med studenterna, säger Claes Holm, universitetsadjunkt på institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete.
Ann Kördel undervisar på sjuksköterskeprogrammet i bland annat utvecklingspsykologi och psykiatrisk omvårdnad och Claes Holm arbetar som lärare på socionomprogrammet inom socialt arbete. Båda har arbetet länge i inom sina respektive yrkesområden innan de började som lärare på universitetet.
– När jag började på universitetet förväntades jag läsa två grundkurser från Högskolepedagogiskt centrum. De var så givande att jag valde att plocka fler kurser. Genom dem har jag utvecklats på både det pedagogiska och personliga planet, säger Ann Kördel.
– Kurserna har bidragit till givande möten med kollegor från andra institutioner och tillsammans med dem diskutera olika frågor, tillägger Claes Holm.
Förutom äran får även pristagarna medel för kompetensutveckling.
– En del av pengarna använde jag till en föreläsning för institutionen om generationsfrågor, inspiration och praktiska tips att undervisa generation Z och Y, säger Ann Kördel.
Ett annorlunda år med pedagogiska utmaningar
Under vårterminen slog covid-19 till med full kraft och universitetets lärare fick i de flesta fall ställa om till digital undervisning. Med en digital skärm mellan lärarna och studenterna fanns oron att den viktiga personliga kontakten skulle försämras.
– För mig är det viktigt att tillsammans med studenterna kunna stöta och blöta olika reflektioner. Under våren har jag haft samtalsövningar via Zoom med studenterna. Något som har gått över förväntan, säger Claes Holm.
På sjuksköterskeprogrammet stod man bland annat inför utmaningen att uppfylla utbildningens måluppfyllelse inom olika praktiska omvårdnadsmoment som exempelvis venprovtagning, injektioner och katetrisering.
– Vi fick ställa om undervisningen till mindre grupper i visir och skyddsutrustning, berättar Ann Kördel.
Både Ann Kördel och Claes Holm är stolta och glad över det pedagogiska priset när de ser tillbaka på året som har gått.
– Om jag har en dag när jag tvivlar på mig själv är det upplyftande att läsa nomineringarna till pedagogiska priset, säger Claes Holm.
Text och foto: Anna Asplund