Årets pedagogiska pristagare överraskades mitt i zoommötet
De trodde att de skulle delta i ett zoommöte med prorektor Anna-Karin Andershed om högskolepedagogiskt utvecklingsarbete. Men istället fick Annika Göran Rodell och Joakim Petersson det glada beskedet att de är årets pedagogiska pristagare.
– Åh, jag blir tårögd, wow!, säger Annika Göran Rodell.
I bedömargruppen ingick Kristin Törnqvist (Vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar, Örebro studentkår), Emil Kihlgård (kommunikatör, Örebro studentkår) och Hanna Persson och Malin Bergman (representanter från olika kårsektioner).
Studentkåren, prorektor Anna-Karin Andershed, studenter och representanter från Kriminologiprogrammet och Restaurang- och hotellhögskolan fanns på plats när Annika Göran Rodell och Joakim Peterson kom in i zoom-rummet. Efter en kort inledning avslöjade Kristin Törnqvist från Örebro studentkår att de är årets vinnare av pedagogiska priset.
– Pedagogiska priset är stort att få. Utbildningen är det centrala, det är därför vi är här, säger Annika Göran Rodell, från Restaurang- och hotellhögskolan.
– Pedagogiska priset är det finaste priset man kan få under sin lärarkarriär, tillägger Joakim Petersson från Kriminologiprogrammet.
Priset ska gå till lärare som är kunniga, engagerade och som förmedlar sin kunskap på ett pedagogiskt och engagerat sätt. Det har delats ut av Örebro studentkår på uppdrag från Örebro universitet sedan 1999.
– Örebro universitet har gjort stora investeringar i högskolepedagogisk utveckling under de senaste åren, för att sätta ljus på vårt målinriktade kvalitetsarbete inom utbildningsområdet. Denna utmärkelse är ytterligare ett sätt att uppmärksamma lärarnas betydelse och ge bekräftelse till personer vars undervisning studentkollektivet särskilt velat lyfta. Det är alltid speciellt att vara med vid tillkännagivandet av pristagarna, då det blir väldigt tydligt hur betydelsefullt priset är både för dem och för studenterna, säger prorektor Anna-Karin Andershed.
Ny metod för att utse vinnarna till pedagogiska priset
Örebro studentkår har i år använt sig av en ny metod för att utse årets pedagogiska pristagare. Innan bedömargruppen fick ta del av nomineringarna hade de helt anonymiserats. Det enda material gruppen fick ta del av var fritextsvaren, lärarnas poäng och genus.
– Vi ville ha nomineringarna så anonyma som möjligt så att vi inte omedvetet påverkade utgången, säger Kristin Törnqvist, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar vid Örebro studentkår.
Nomineringsgruppen bedömde främst vad som hade skrivits i fritextsvaren och den poäng lärarna har fått inom respektive kategori.
Under 2020 har lärarna fått ställa om undervisningen på olika sätt på grund av corona-pandemin. Och deras förmåga till omställningen har varit en viktig för studenterna. Därför valde Örebro studentkår att lägga till kategorin ”Läraren har visat förmåga att agera flexibelt i den situation som har uppstått med anledning av pandemin”.
– Det är jätteviktigt hur de har kunnat ställa om. Och det är kul att se att det har fungerat bra för väldigt, väldigt många. Men givetvis är de andra kategorierna också viktiga i bedömningen.
En annan nyhet till årets pedagogiska pris är att har kunnat nominera en man, en kvinna eller en lärare med en annan könstillhörighet.
– Det här har varit en stor fråga för Örebro studentkår. Vi vill inte diskriminera någon utan alla ska få möjlighet att nomineras och vinna pedagogiska priset, säger Kristin Törnqvist.
Text: Anna Asplund
Foto: Jesper Mattson och Hans Lundholm