Frida startade eget företag vid sidan av studierna

Frida Wirsén

Idrott och hälsa är Frida Wirséns stora intresse. Kursen i entreprenörskap och egenföretagande inspirerade henne att starta eget företag inom yoga och dans under studietiden.

Här kan du läsa mer om programmet Sport management

Varför sökte du Sport management?
Jag vill arbeta med hälsofrågor och kommunikation i en större organisation och mitt program är perfekt eftersom jag kan välja kurser och plocka ihop min egen examen. Programmet ger mig möjlighet att utvecklas inom hälsofrågor både fysiologiskt och psykologiskt. Genom att välja kurser inom medie- och kommunikationsvetenskap breddar jag min utbildning och kan ta en dubbel kandidatexamen. Det ger mig en bra kombination av de två världar som är viktiga för mitt intresse.

Vad är det bästa med ditt program?
Utbildningen är ett smörgåsbord där jag kan samla på mig kunskaper från olika områden. Flera kurser är valbara och jag har därför möjlighet att läsa arbetsrätt, företagsekonomi och medie- och kommunikation. När vi läste entreprenörskap och egenföretagande fick jag inspiration att starta eget. Idag driver jag en enskild firma i yoga och dans – Dance energy yoga – vid sidan av studierna. Genom drivhuset fick jag kontaktnät, coachning och bollplank.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Professionellt, utvecklande och högt i tak.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Jag, som är en student av den äldre generationen, fokuserar mer på studierna men jag är också studentrepresentant för enheten studentrelationer på universitetet. Genom det får jag en god inblick i hur studenter och universitetet jobbar tillsammans för att skapa ett gott studentliv för alla studenter, gammal som ung. Jag går gärna på öppna föreläsningar, som universitetet anordnar, eftersom de ofta tar upp viktiga frågor som intresserar mig.

Vad har du för framtidsplaner?
För mig är det viktigt att främja folkhälsan både lokalt och globalt. Därför vill jag arbeta med hälsofrågor och kommunikation i en större organisation. Framtida mål är att fortsätta klättra professionellt inom större hälsoorganisationer med fokus att arbeta med större projekt som berör träning och hälsofrämjande frågor.

Tips till blivande studenter?
Innan jag började studera på Örebro universitet trodde jag inte att studier var något för mig, men från första dagen förändrades hela min syn. Dörrar öppnades och helt plötsligt hittade jag en väg mot mina drömmar. Jag har alltid varit nyfiken, funderat mycket och haft ett stort engagemang att förändra. Mitt tips är att vara nyfiken och frågvis, ta för dig, engagera dig, ha kul och ge inte upp. Jag har tagit för mig och har genom det utvecklats som människa, breddat mina perspektiv på livet och fått verktyg för att jobba med det jag drömmer om.