Fler forskare väljer tåget till Europa

Sara Edlund står med en mobiltelefon i handen och väntar på tåget. Hon spanar ut längs rälsen. I bakgrunden syns en tysk järnvägsstation.

Snart kommer tåget. Psykologiforskaren Sara Edlund väntar på tåget mot Utrecht i Nederländerna.

Just nu är psykologiforskarna Sofia Bergbom och Sara Edlund på en konferens i Nederländerna.
Av klimatskäl valde de att ta tåget dit.
– Jag har bestämt mig för att inte flyga mer, säger Sofia Bergbom.

Anställda vid flera institutioner på Örebro universitet har under året valt att köpa tågbiljetter istället för att flyga till andra länder i Europa. Detta trots att den resebyrå som universitetet anlitar än så länge inte klarar att boka sådana resor.

För Sofia Bergbom och Sara Edlund var det Sofias erfarenheter från sommarens familjesemester som gjorde att de nu själva bokade sin resa till Utrecht i Nederländerna.

– Jag märkte hur lätt det är att ta sig fram i Europa med tåg. Det är mycket lättare än vad folk tror, säger Sofia Bergbom.

Knepet för att snabbt hitta resor mellan Örebro och Utrecht var att boka alla resor utanför Sverige med det tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn. I Tyskland finns ett väl utbyggt bokningssystem för resor till länder i närheten.

Så trots att Sofia Bergbom och Sara Edlund har rest i 23 timmar på totalt sju olika tåg, har det varit enkelt.

– Jag som aldrig har rest så långt med tåg är förvånad hur smidigt det har gått. Det har bara varit att gå från det ena tåget till det andra, säger Sara Edlund.

Sofia Bergbom och Sara Edlund framför ett danskt tåg i Köpenhamn.

På väg. Det är dags för Sofia Bergbom och Sara Edlund att kliva på det första tåget utanför Sverige, i Köpenhamn i Danmark.

Fler väljer tåget

Enligt Naturvårdsverket flyger vi fem gånger mer i Sverige än det globala genomsnittet. Antalet flygresor som svenskar gör har mer än fördubblats sedan 1990 och ökningen handlar nästan enbart om utrikes resor. Utsläppen från svenskars flygresor är nu ungefär lika hög som den från all personbilstrafik i landet.

Karin Gustafsson, docent i sociologi, skippar också flyget av miljöskäl. Hon har arbetat en period i Nederländerna och då valt tåget vid hemresor till Sverige och resor till olika konferenser i andra länder.

– I de delar av Europa där jag har rest ser jag inget skäl att inte ta tåget, säger hon.

Oftast har resorna varit lätta. Svårast har varit att hitta de rätta resvägarna.

– Det har tagit tid att lära sig att använda de olika bokningssystemen på bästa sätt. Det var lite knepigt innan jag blev van.

Bokade tågresa till Grekland

Ju fler länder som ska passeras, desto större är utmaningen att hitta rätt sätt att boka.

Johanna Björklund, som forskar om hållbar mat, bokade själv sin tjänsteresa med tåg till Grekland i somras. Med hjälp av tips från bland annat facebookgrupper ordnade hon resor och platsbiljetter. I slutändan valde hon att betala delar av resan själv, eftersom den blev dyr. Inte minst eftersom vissa av biljetterna under resans gång visade sig vara onödiga.

– Jag hade kunnat minska mina resekostnader med en tusenlapp om jag hade haft rätt hjälp.

Hon tänker fortsätta resa med tåg och hoppas att fler gör det samma. Ett ökat tryck från stora kunder kan göra att det i framtiden blir lättare att välja tåget även för lite längre sträckor i Europa.

– Idag är det jättekrångligt, men det kommer att ändra sig om universitet och myndigheter ställer krav. Då finns det en stark efterfrågan. Och rälsen finns ju redan, säger Johanna Björklund.

Just en sådan diskussion pågår nu på Örebro universitet.

En ny resepolicy håller på att tas fram och i höst inleds en ny upphandling av resebyråtjänster. Där tittar man just nu på om det går att boka utrikes tågresor på ett lättare sätt. Ett problem är att de stora resebyråerna inte har färdigutvecklade tjänster för tåg i Europa. Däremot har små bokningsföretag, ofta specialiserade på enbart tågresor, börjat satsa på marknaden.

Sofia Bergbom och Sara Edlund ser glada ut. De står framför skylten Utrecht Ceentral.

Framme! Efter 23 timmars resande återstår bara fem minuters promenad till hotellet.

5 minuter till hotellet

För Sofia Bergbom och Sara Edlund blev resan till Utrecht inte särskilt dyr. Sovvagn i egen kupé och förstaklassbiljetter utanför Sverige kostade totalt 6828 kronor tur och retur för två personer.

Det går att hitta biljetter med lågprisflyg billigare, men då krävs också resor till och från flygplatserna i Stockholm och Amsterdam. Det betyder att en flygresa med transfer både kan vara lite billigare och dyrare än tåget, beroende på vilka reseföretag och vilken resdag man väljer.

– När vi anlände kom vi direkt till Utrecht C med fem minuters promenad till vårt hotell. Det är också värt mycket, säger Sofia Bergbom.

Restiden blev betydligt längre än med flyg och transfer, men samtidigt fanns goda möjligheter att arbeta ostört under tågresan.

– Det är mycket bekvämare att jobba på tåg än på flyg, säger Sofia Bergbom.

– Vi fick en hel del gjort. Det är lika bra som kontoret, säger Sara Edlund.

Text: Jesper Mattsson

Foto: Sofia Bergbom och Sara Edlund

Så gjordes tågresan till Utrecht

Resan mellan Örebro och Utrecht inleddes klockan 21.00 på kvällen och avslutades kring 20.00 kvällen efter. Resrutten såg ut så här:

Örebro-Stockholm

Stockholm-Malmö (nattåg)

Malmö-Köpenhamn

Köpenhamn-Fredericia

Fredericia-Hamburg

Hamburg-Duisburg

Duisburg-Utrecht