Örebroforskare i debatt om skolval och plattityder
Christian Lundahl och Johannes Westberg, båda professorer i pedagogik vid Örebro universitet, bidrar med varsin debattartikel i Svenska Dagbladet om skolan och skoldebatten.
Politikerna måste våga ta i frågan om det fria skolvalet nu under valåret. Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitetet, skriver tillsammans med rad forskarkolleger i en debattartikel i Svenska Dagbladet om hur det fria skolvalet bidrar till ökad segregation och att lärarna inte kan utöva sitt yrke ordentligt. Och att detta bidrar till en minskad likvärdighet som drabbar eleverna.
Faran med debattinläggen är att de baseras på en illusion av hur skolan faktiskt fungerar. Det skriver Johannes Westberg, professor i pedagogik vid Örebro, i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Han och forskarkollegan Johan Prytz, Uppsala universitet, argumenterar mot det de kallar en ”infantilisering av skoldebatten”, en debatt fylld av plattityder om flum och kunskapssyn.