Håkan Nesser hedersdoktor vid Örebro universitet
Författaren Håkan Nesser utses till filosofie hedersdoktor vid Örebro universitet. Promoveringen sker vid universitetets akademiska högtid den 13 februari.
"Nessers erfarenhet av pedagogikens och den svenska skolans verklighet i kombination med en gedigen kompetens i skrivandet och berättandets konst gör honom till en värdefull samarbetspartner," lyder en del av motiveringen.
– När jag läste matematik vid högskolan i Örebro höstterminen 1968 var jag utan konkurrens sämst i klassen. Därför är det bara naturligt att jag behövde närmare femtio år för att bli doktor, kommenterar Håkan Nesser utnämningen.
I anslutning till högtiden kommer Håkan Nesser dessutom att hålla en egen föreläsning med temat "Berättelsen – Livets ryggrad". Den är en av många populärvetenskapliga kortföreläsningar som Örebro universitet erbjuder genom forskare, hedersdoktorer och pristagare. Föreläsningarna äger rum den 13 februari på Conventum Kongress i Örebro och är öppna för allmänheten.
Flerfaldigt prisbelönad
Håkan Nesser har sedan debuten med Koreografen (1988) skrivit ett trettiotal romaner. Hans verk har översatts till mer än trettio språk och har sålts i 15 miljoner exemplar. Flera av dem har filmatiserats eller legat till grund för TV-serier.
Håkan Nesser har tilldelats utmärkelser som Svenska Deckarakademins pris för bästa svenska kriminalroman och för bästa deckare, Skandinaviska Kriminalsällskapets Glasnyckel för bästa kriminalroman, Nerikes Allehandas kulturpris och det tyska "Ripper Award". Efter debuten följde tio kriminalromaner om kommissarie van Veteeren med handlingen förlagd till den uppdiktade europeiska staden Maardam. Därefter introducerade han kommissarie Barbarotti i det fiktiva Kymlinge och följde honom i fem böcker.
Barndomen i Kumla
Till sin barndoms- och uppväxtmiljö i Kumla i Närke återvände han i romanerna Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö (1998)och Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla (2002). Håkan Nesser har en rik produktion vid sidan av deckar- och kriminalromangenren men anger att han dragits till denna genre på grund av den drivkraft som spänningen utgör för läsandet och för att dödens närvaro naturligt öppnar för de stora existentiella frågorna. Det signifikanta för hans kriminalromaner är också att läsarintresset inte bara gäller mordgåtan utan i hög grad även knyts till de olika karaktärernas öden och brottning med livet.
Foto: Caroline Andersson