Örebroforskare bakom årets marknadsföringsbok
Boken Sensorik och marknadsföring blev dubbelt prisad i dagarna. I dag fick den utmärkelsen årets marknadsföringsbok av Sveriges marknadsförbund och i går fick den pris som bästa undervisningsbok inom svensk måltidslitteratur. Boken är ett resultat av forskning vid Örebro universitet som har undersökt hur sensorik kan användas i marknadsföring.
– Målet är att visa hur sensorisk analys kan bli en del av marknadsföring som engagerar konsumenternas sinnen. Vi vill att marknadsföraren med hjälp av sensorik ska få en djupare kunskap om hur konsumenternas sinnen påverkas vid köp och konsumtion av olika produkter, säger Åsa Öström, professor i måltidskunskap vid Örebro universitet, som tog emot priset på Tendensdagen i Stockholm i dag.
Fem aspekter
Boken är baserad på forskning som utgår från fem olika aspekter, rummet, mötet, produkten, styrsystemet och atmosfären, och beskriver hur dessa påverkar våra sinnen och därmed helheten. Den har fokus på mat och måltider men ger även exempel från andra näringar.
Forskningsprojektet var ett samarbete med Ica och har finansierats av KK-stiftelsen. Författare till boken är Åsa Öström, professor vid Örebro universitet, Johan Swahn, tidigare doktorand vid Örebro universitet och specialist på sensorisk marknadsföring på Ica, Lena Mossberg, professor i Marknadsföring vid Göteborgs universitet och gästprofessor vid Örebro universitet, Inga-Britt Gustavsson, tidigare professor vid Örebro universitet, Anette Jonsäll, lärare vid Umeå universitet.
Text: Linda Harradine