Historieätarna tillbaka med Richard Tellström som måltidsexpert

Måltidsexperten Richard Tellström vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, Örebro universitet, är tillbaka i sex nya avsnitt av Historieätarna.

Den populära teveserien Historieätarna är tillbaka i Sveriges Television. Återigen flankerar måltidshistorikern Richard Tellström programledarna Lotta Lundgren och Erik Haag på deras upptäcktsfärd genom den svenska mathistorien. Richard Tellström är etnolog, måltidsforskare och docent vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, Örebro universitet. Han står för bakgrundsresearchen till programmet och medverkar som expert.

- Den här gången får vi smaka på 1960-talet, Nationalromantiken, 1980-talet, Vasatiden och 1930-talet, berättar Richard Tellström.

På frågan om varför han tror att teveserien blivit så populär ger han svaret:

- Vi har velat vara lojala med historiens människor som precis som vi tog sin tid på största allvar. Vi har inte önskat moralisera över dem utan istället försökt att komma dem nära. Kanske skiner det historiska hantverket igenom?

Vad hoppas du kunna ge med din medverkan?

- I alla tider har människor byggt relationer med varandra. Genom matlagning och ätandet av historisk mat kan vi återupprätta glömda relationer till historiens människor. Jag hoppas det gör oss mer ödmjuka inför att vi också själva är en länk i en lång historisk kedja.