"Musikhögskolan gav mig verktygen att förverkliga mina musikdrömmar"

Cornelia Antonijev.

"Ta vara på tiden", är Cornelia Antonijev tips till alla nya studenter som börjar på Musikhögskolan nu i höst.

Cornelia Antonijev, alumn från Musikhögskolan vid Örebro universitet, är en av åtta finalister i P4 Nästa, Sveriges Radios musiktävling för låtskrivare, artister och ny musik som avgörs den 6 september.
– Det här är verkligen en bra knuff i rätt riktning, säger hon.

Riksfinalen i P4 Nästa 2024 sänds direkt i P4 den 6 september. Lyssna på Cornelia Antonijevs bidrag här.

Läs om Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning vid Musikhögskolan på Örebro universitet.

Grattis, hur känns det att vara i final i P4 Nästa?
– Det känns otroligt roligt och stort! Bara att vinna den lokala finalen var så häftigt och att jag nu är topp 8 av fler än 1000 inskickade bidrag i hela landet är svårt att greppa! P4 Nästa ger stora möjligheter att knyta kontakter i branschen. En fantastisk chans att få!

Du gick Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning med inriktning mot musikproduktion och songwriting vid Musikhögskolan på Örebro universitet. Vad har de åren betytt för dig och för din musikkarriär?
– Musikhögskolan gav mig för det första kunskapen att både skriva och producera musik. Innan jag började hade jag skrivit låtar, men jag förstod egentligen inte hur och en låt kan byggas upp och ta sig till nästa nivå. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna skriva ett arrangemang till en stråkkvartett eller släppa egenproducerad musik när jag började, men allt det var verklighet när jag tog examen. För det andra gav det mig en av mina roligaste tider i livet. Att ha tid och möjlighet att fokusera på musik i 3 år, bli pushad till att utvecklas och omringad av människor med samma intresse och driv.

Nu börjar terminen för alla nya studenter. Vad är ditt bästa tips till den som precis börjat plugga?
– Ta vara på tiden! Ta vara på att du har en gratis studio 24/7, använd dina klasskamrater och andra musiker på skolan, dela kunskaper och hjälp varandra. Tre år av studio och tillgängliga musiker på detta sätt är en otrolig möjlighet att få! Men viktigast såklart, HA KUL! Försök att inte ha för stor press på slutresultatet av allt du gör utan känn glädjen kring ditt skapande och dela med dig till dina klasskompisar av det du gör även om du inte är hundra procent klar eller nöjd. Ni är varandras bästa kritiker!

Om du vinner P4 Nästa – vad skulle det betyda?
– En vinst i P4 Nästa skulle verkligen bekräfta att det jag gör och skriver är bra och att människor gillar det jag gör. Större än så kan det knappast bli!  Vinnarens låt får även a-rotation på P4 riks, tänk vad många gånger lyssnare kommer få höra låten! Sedan till det bästa av allt, vinnaren får sjunga i buren på Musikhjälpen! Detta har varit en dröm i jag vet inte hur många år och jag kan inte fatta hur nära jag är den drömmen just nu! Tänk om den äntligen får bli sann! På något sätt vill jag kunna leva på min musik och en vinst i P4 Nästa är verkligen en bra knuff i rätt riktning, säger Cornelia Antonijev.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Sveriges Radio