This page in English

Masterprogrammet öppnade för forskarstudier i Örebro: ”Här får du både stadsliv och natur”

Welmoed Nauta i labbet på Örebro universitet.

Welmoed Nauta hoppas att forskningen om PFAS så småningom ska kunna bidra till en bättre miljö.

Möjligheten att kombinera sitt intresse för miljö och kemi – och Örebros centrala läge mitt i Sverige lockade Welmoed Nauta från Nederländerna till Örebro universitet.
– Jag älskar att kunna kliva ut genom dörren och vara i naturen, säger hon.

Nyfiken på att bli doktorand? Läs om utbildning på forskarnivå vid Örebro universitet.

För internationella studenter: Läs mer om masterstudier och doktorstudier vid Örebro universitet.

En forskarkarriär var ingen självklart val för Welmoed Nauta, som tog sin kandidatexamen i kemi vid Avans University of Applied Sciences i Nederländerna. En utbytestermin i Helsingfors i Finland hade väckt hennes intresse för miljöforensik och en längtan efter fler internationella upplevelser.

– Jag ville upptäcka ett nytt land och en ny kultur och snubblade över Örebro universitets masterprogram i miljöforensik. Det kändes som en intressant kombination av det jag var intresserad av: miljövetenskap och kemi. Läget var dessutom perfekt – Örebro ligger mitt i Sverige, vilket skulle göra det enkelt att resa runt och se mer av landet, säger Welmoed Nauta.

Kurskamrater från hela världen

Hon kom in på det tvååriga internationella masterprogrammet och upptäckte snart fler fördelar med Örebro.

– Jag har mest bott i större städer som är trånga och hektiska tidigare. Här finns naturen runt hörnet och ett helt annat lugn. I Örebro får du både stadsliv och natur, det är perfekt för mig.

Studiekamraterna kom från såväl Sverige som Pakistan och olika länder i Afrika.

– Vi gjorde många fältstudier som jag verkligen uppskattade. Det var en mix av fältarbete, jobb i laboratoriet och teori i en perfekt kombination, säger hon.

Studerar PFAS i vatten och jord

Under somrarna jobbade Welmoed Nauta i kemilabbet på Örebro universitet. Här föddes tanken på att forskning kunde vara något för henne. I maj tillträdde hon en tjänst som doktorand i miljöforensik vid Institutionen för naturvetenskap och teknik. Nu väntar fyra år av forskarstudier, där hon bland annat undersöker sanering av PFAS-ämnen i vatten och jord.

– Jag ser särskilt fram emot att få tillbringa ett halvår i Japan nästa år, där jag kommer att göra fältstudier och jobba i laboratoriet, säger hon.

Att gå från ett vanligt studentliv till att bli doktorand innebär ett stort steg.

– Det är både lite skrämmande med allt nytt, samtidigt som det känns skönt att jag redan känner många forskare och har jobbat här på labbet. Den stora skillnaden är att jag behöver vara mer självständig nu och inte bara kan hänga med, som man kunde som student.

Vad har du för framtidsdrömmar?

– Det ska bli spännande att se om det är roligt att undervisa. I så fall kanske jag stannar kvar i den akademiska världen. Jag kan också tänka mig att jobba inom industrin. Det viktiga för mig är att jag vill känna att jag bidrar till en bättre värld, säger Welmoed Nauta.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon