Lyssna på vår forskning – populärvetenskap i kortformat på Kulturkvarteret till helgen

En bild av Kulturkvarteret med texten Lyssna på vår forskning.

Kockar utan luktsinne, metoder som stoppar skjutningar och nya läkemedel mot bröstcancer. Det är några av rubrikerna när Örebro universitet firar 25 år och bjuder in till populärvetenskapliga föreläsningar på Kulturkvarteret i Örebro.

Över femhundra gymnasieelever från Örebro och Karlskoga har redan anmält sig till arrangemanget på Kulturkvarteret på fredag, där de får ta del av populärvetenskapliga föreläsningar om allt från mikroplaster och preventivmedel till sugardejting, framtidens arbetsmarknad och nya metoder för att bekämpa brott.

– Vi vill att eleverna ska få en känsla för hur det är att läsa på universitetet. Och så hoppas vi att de ska få upp ögonen för hur spännande det kan vara med forskning, säger Anna Asplund, projektledare för Örebro universitets 25-årsfirande.

Större lokal och bättre ljud

Under lördagen slår Kulturkvarteret upp dörrarna för allmänheten när sex forskare vid Örebro universitet bjuder på kostnadsfria och teckentolkade föreläsningar. Den här gången kommer föreläsningarna att flytta in i Volymen, den största hörsalen på Kulturkvarteret.

– Föreläsningarna kommer också att sändas på scenen ute i foajén, men för den som vill lyssna i en lugnare miljö och ta del av teckentolkningen rekommenderar vi att komma i god tid och ta en sittplats i Volymen, säger Anna Asplund.

Här är rubrikerna:

Kan en kock sakna smaksinne?
Åsa Öström, professor i måltidskunskap med inriktning sensorik, om betydelsen av sensorisk förmåga och varför det är viktigt att kunna beskriva smakupplevelser.

Sitt mindre och rör dig mer – vad är den optimala balansen?
Andreas Nilsson, forskare i idrottsvetenskap, berättar om hur balansen mellan stillasittande och fysisk aktivitet påverkar vår hälsa och hur mycket motion vi egentligen behöver för att må bra.

Rädda planeten - bli vegan
Johanna Björklund, forskare i miljövetenskap, om klimatsmart mat, djur som är miljöhjältar och om varför du faktiskt kan göra skillnad.

Förebygga grovt och dödligt våld
Karin Hellfeldt, forskare i kriminologi, om vad Sverige kan lära av skjutningar i USA och om varför brottsförebyggande måste börja redan i barndomen.

TBE – är det nödvändigt att vaccinera sig?
Magnus Johansson, professor i biomedicin, berättar om sin TBE-forskning, utvecklingen av ett mer effektivt vaccin och vikten av att vaccinera sig mot viruset.

Från biologi till nya läkemedel mot bröstcancer
Anna Göthlin Eremo, forskare i biomedicin, berättar om hur kunskap om cancervävnadens biologi kan leda fram till nya läkemedel och varför vi behöver så många olika behandlingsalternativ för en sjukdom.

Föreläsningarna för gymnasieelever arrangeras fredag den 27 september mellan 10.00–13.30 i Volymen på Kulturkvarteret. Föranmälan krävs. Läs mer här.

Föreläsningarna för allmänheten äger rum lördag den 28 september mellan 11.30–14.00 i Volymen på Kulturkvarteret. Fri entré, ingen föranmälan. Se hela programmet här.

Text: Anna Lorentzon