”Jag har fått verktyg som får mig att växa både akademiskt och personligt”

Ekonomistudenten Ramadan Harbi och entreprenören Hans Sollerman.

”Vi är en perfekt matchning”, säger Hans Sollerman som kommer att fortsätta träffa studenten Ramadan Harbi även i framtiden.

Ekonomistudenten Ramadan Harbi och entreprenören Hans Sollerman fann varandra genom Örebro universitets mentorsprogram Mentor Match.
– Det har varit extremt kul och lärorikt, säger Ramadan Harbi.

Ramadan Harbi läser sista året på Ekonomiprogrammet vid Örebro universitet och drömmer om att etablera sig inom redovisningsbranschen – gärna som ledare. Att möta Hans Sollerman som har 40 års erfarenhet av entreprenörskap, ledarskap och styrelsearbete blev en riktig fullträff.

– Det har varit en oerhört berikande och positiv upplevelse. Jag har lärt mig så mycket om branschen och Hans har gett mig värdefulla verktyg som har hjälpt mig att växa, både akademiskt och personligt, berättar han.

Följa med på möten och stämmor

De har träffats ungefär en gång i månaden och Ramadan Harbi har också fått följa med Hans Sollerman på styrelsemöten och årsstämmor.

– Jag har fått en unik insyn i beslutsfattande och en djupare förståelse för hur företag fungerar, säger han.

– På universitetet är det mycket teoribildning, så jag ville ta med Ramadan ut i verkligheten. Jag vill att han ska se hur det fungerar och vilken viktig funktion ekonomichefen har i ett företag. VD och CFO jobbar ofta nära varandra, säger Hans Sollerman.

Ger unik fördel på arbetsmarknaden

Tack vare Hans Sollerman har Ramadan Harbi också valt att bredda sina studier. Vid sidan av ekonomi studerar han nu också systemvetenskap vid Örebro universitet för att lära sig om programmering och IT-system.

– Ekonomer som kan både redovisning och har den tekniska kompetensen att förstå de system man jobbar i är väldigt eftertraktade på arbetsmarknaden. Det är en kombination som ger Ramadan en unik fördel när han söker jobb, säger Hans Sollerman.

Det är första gången som Hans Sollerman deltar som mentor i Mentor Match. Han lyfter fram vikten av fler kontaktytor mellan näringslivet och universitetet och rekommenderar gärna andra att ta chansen att bli mentor till en student.

– Det är så viktigt att vi inom näringslivet förstår vikten av att vara nära studenter och ta in unga människor i sina liv. Örebro universitet är den viktigaste tillväxtfaktorn för regionen, både när det gäller kompetensförsörjning och innovationer.

Vad har du fått ut av att vara mentor?

– Det är jättehärligt att träffa en ung människa med stora ambitioner som vill mycket och är så öppen och nyfiken. Det har jag uppskattat med Ramadan – och det ger mig framtidstro och glädje. Ramadan har gjort mitt liv lite bättre, säger Hans Sollerman.

Dra nytta av starkt nätverk

Ramadan Harbi och Hans Sollerman har bestämt sig för att fortsätta att träffas även i framtiden.

– Jag har ett starkt kontaktnät och är inne i systemet, så jag hoppas att jag kan hjälpa Ramadan i hans framtida arbetsliv, säger Hans Sollerman.

– Jag har inte bara fått en mentor som kan ge mig råd och hjälp att navigera i min karriär utan också en pålitlig vän, säger Ramadan Harbi.

Vad har du för tips till andra studenter som funderar på om de kan ha nytta av en mentor?

– Jag rekommenderar starkt att söka en mentor. Att ha någon med erfarenhet och en genuin vilja att hjälpa kan verkligen göra skillnad i din akademiska och professionella utveckling, säger Ramadan Harbi.

Mentor Match är Örebro universitets mentorsprogram som för samman motiverade studenter med noga utvalda alumner och vänner till Örebro universitet. För studenter innebär det en chans att lära sig mer om sitt yrke och sin bransch, bygga professionella nätverk och förbereda sig för arbetslivet.  Anmälan till Mentor Match 2024/2025 är öppen till den 14 oktober. Läs mer och anmäl dig här.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon