This page in English

Höga nivåer av PFAS-kemikalier i juice och fruktpuré för barn

Leo Yeung

Det finns höga nivåer av så kallade ultrakorta PFAS-kemikalier i apelsinjuice och fruktpuréer för barn. Det visar en ny studie av Örebro universitet, Eurofins Food & Feed Testing AB och PFAS Competence Centre.

PFAS eller högfluorerade ämnen är ett samlingsnamn för en stor och komplex ämnesgrupp på mer än 10 000 identifierade ämnen med varierande egenskaper och bred användning i samhället.

Moderna köldmedier, som bland annat HFO-1234yf, skadar inte ozonskiktet och används i till exempel kylskåp och luftkonditionering – men de kan brytas ned och producera TFA. Därför har TFA ökat avsevärt sedan 1990-talet och forskare har mätt allt högre halter i regn och snö.  Dessutom finns det cirka 40 bekämpningsmedel godkända inom EU som kan brytas ner till TFA.

Trifluormetansulfonsyra, TFMS, är en annan vanlig ultrakort PFAS, en sulfonsyra, som används i till exempel litiumjonbatterier.

Gemensamt för alla PFAS-ämnen är att de är mycket svåra att bryta ner och vissa PFAS kan ha skadliga effekter, både för människa och miljö. Alla PFAS-ämnen är syntetiskt framställda och finns alltså inte naturligt i miljön.

Under de senaste åren har forskning visat att så kallade ultrakorta PFAS-kemikalier har fått stor spridning i miljön. De finns i dricksvatten men även grund- och ytvatten. Tidigare studier har också visat att växter kan ta upp och ackumulera dessa kemikalier men det saknas kunskap om ämnena kopplade till livsmedel.

Höga halter av TFA i apelsinjuice

Den nya forskningsstudien har undersökt de två ultrakorta PFAS-kemikalierna trifluorättiksyra, TFA, och trifluormetansulfonsyra, TFMS, i juicer och i frukt- och grönsakspuréer avsedda för små barn. Resultaten visar på höga halter av TFA i apelsinjuice och i handpressade apelsiner.

– Jag blev inte förvånad över att vi hittade TFA i juice och puré. Vi har hittat ämnet överallt när vi har undersökt vatten, även i dricksvatten, säger Leo Yeung, forskare i kemi vid Örebro universitet.

– Däremot är jag lite förvånad över den genomsnittliga nivån på 34,000ng/L, med vissa prover som når över 80,000 ng/L. Det var högre än jag trodde.

Proverna visade att även äppeljuicen innehöll TFA men nivåerna var lägre än i apelsinjuice.

– Vi hittade också signifikanta TFA-nivåer i två av de nio analyserade puréerna.

Ekologiska produkter hade lägre nivåer

Forskarna analyserade både konventionella och ekologiska produkter. Generellt hade de ekologiska produkterna lägre TFA-nivåer men det fanns undantag.

Nivåerna i juice och i frukt- och grönsakspuréerna jämfördes med riktvärden för dricksvatten i Nederländerna, Danmark och Tyskland. Alla prover med mätbara TFA-koncentrationer överskred det godkända värdet i Nederländerna, ofta även gränsen i Danmark och ett prov överskred det högre värdet som Tyskland har för sitt dricksvatten.

– Vår undersökning visar alltså att vissa apelsinjuicer och vissa puréer överskred gränsvärdena som satts av Danmark, Nederländerna och Tyskland när det gäller dricksvatten, vilket kan innebära potentiella hälsoeffekter.

– Som föräldrar behöver vi inte vara alltför oroade över resultaten ännu, men vi bör kräva mer information om barnmat för att bättre förstå situationen, säger Leo Yeung.

Detta arbete ger, såvitt forskarna vet, den första översikten av ultrakorta PFAS, TFA och TFMS, i juice, juicebaserade drycker och fruktpuréer för barn i Sverige. Resultaten publiceras i ett white paper.

Text: Linda Harradine