This page in English

Här prisas Thomas Denk – en exceptionell pedagog

Örebro studentkårs ordförande Anna Olsenius och vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar Viktor Breström gratulerar Thomas Denk till pedagogiska priset.

Örebro studentkårs ordförande Anna Olsenius och vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar Viktor Breström gratulerar Thomas Denk till pedagogiska priset.

Under ett seminarium överraskades Thomas Denk av Örebro studentkår, kollegor och representanter från Högskolepedagogiskt centrum. Han är en av pristagarna till Örebro studentkårs pedagogiska pris.

– Jag är överraskad och hedrad. Det är alltid roligt med feedback, särskilt när den är så här positiv, säger Thomas Denk.

Han är professor i statskunskap och undervisar i jämförande politik och forskningsmetodologi, håller i forskarutbildningskurser och handleder doktorander. I samarbete med Länsstyrelsen Örebro län och Mellersta civilområdet har han även utvecklat en kurs i Totalförsvarskunskap för yrkesverksamma.

I studenternas motiveringar för att Thomas Denk ska få pedagogiska priset står det bland annat att:

”Thomas Denk är en exceptionell pedagog och uppsatshandledare. Hans breda och aktuella kunskaper inom sitt ämnesområde, djupt förankrade i forskning, lyser tydligt igenom i hans undervisning. Han håller sig ständigt uppdaterad, vilket ger oss studenter insikter som både är aktuella och akademiskt förankrade”.

”Engagemang är ett nyckelord i Thomas undervisning. Hans passion för sitt ämne smittar av sig på oss studenter, vilket gör att lektionerna alltid är dynamiska och interaktiva”.

För Thomas Denk innebär pedagogisk skicklighet att arbeta med kommunikation och interaktion. Han inspireras av att jobba med olika högskolepedagogiska metoder.

– Jag testar olika sätt i undervisningen för att se vad som fungerar i gruppen jag undervisar, säger Thomas Denk.

Bland 416 nomineringar av 108 lärare har Örebro studentkår utsett två vinnare till pedagogiska priset. Tillsammans med Åsa Källström, socionom och professor i socialt arbete, är han årets pristagare av pedagogiska priset.  

Örebro studentkår har sedan 1999 delat ut pedagogiska priset till två lärare som ”visat vilja och förmåga att tillsammans med studenterna skapa en studiesituation som på akademisk grund präglas av nytänkande inom högskolepedagogik, aktiv kunskapsutveckling, kritiskt tänkande och med internationella perspektiv”.

Varje år får alla studenter vid Örebro universitet nominera lärare som de anser förmedlar kunskap på ett alldeles extra engagerat sätt. En bedömargrupp från Örebro studentkår och studenter utser sedan vilka lärare som får priset. Inför bedömningen får bedömargruppen inte se namn, kön eller institutionstillhörighet på de nominerade lärarna.

När pristagarna väljs av Örebro studentkårs bedömargrupp utgår gruppen från fem kriterier, vilket innebär att antalet nomineringar per lärare inte är av stor vikt. Fokus är att nomineringen ska uppfylla kriterierna, inte antalet nomineringar en lärare har fått. Örebro studentkår har valt metoden för att få en bredd av pristagare, oberoende av kursens storlek.

Inför pedagogiska priset 2021 reviderades avtalet mellan Örebro universitet och Örebro studentkår. I det nya avtalet förändrades formuleringen ”priset ska tilldelas en man och en kvinna” till ”priset ska tilldelas två personer”. Örebro universitet och Örebro studentkår ser ett värde av att valet av pristagarna ska vara könsneutralt. 

Bedömargruppens fem kriterier:

Akademisk grund
Hur visar läraren att hen har breda, aktuella och forskningsanknutna kunskaper i ämnet?

Nytänkande inom högskolepedagogik
Hur använder läraren olika undervisningsmetoder för att anpassa undervisningen till olika nivåer och målgrupper?

Aktiv kunskapsutveckling
Hur skapar läraren engagemang hos sina studenter?
Hur märks det att läraren lyssnar till och använder återkoppling från studenterna för att utveckla sin undervisning?

Kritiskt tänkande
Hur uppmuntrar läraren till en utveckling av studenternas kritiska tänkande och problemlösningsförmåga?

Internationella perspektiv
Hur visar läraren öppenhet för olika erfarenheter och mångfald?

Thomas Denk är en exceptionell pedagog och uppsatshandledare. Hans breda och aktuella kunskaper inom sitt ämnesområde, djupt förankrade i forskning, lyser tydligt igenom i hans undervisning. Han håller sig ständigt uppdaterad, vilket ger oss studenter insikter som både är aktuella och akademiskt förankrade. Thomas använder sig av relevanta och varierade undervisningsmetoder, vilket gör att han effektivt kan anpassa sin undervisning till olika studenters behov och förutsättningar. Genom att kombinera föreläsningar, gruppdiskussioner och digitala verktyg skapar han en lärandemiljö där alla kan delta och utvecklas på sin nivå. Hans förmåga att anpassa undervisningen till studenter både på grund- och avancerad nivå gör att alla känner sig inkluderade, sedda och utmanade.

Engagemang är ett nyckelord i Thomas undervisning. Hans passion för sitt ämne smittar av sig på oss studenter, vilket gör att lektionerna alltid är dynamiska och interaktiva. Han uppmuntrar aktivt deltagande, diskussioner och frågor, vilket har gjort att vi studenter känner oss motiverade och delaktiga i vår egen lärandeprocess. Thomas har också aktivt lärt oss vikten av kritiskt tänkande och problemlösning genom att utmana oss att ifrågasätta, analysera och applicera våra kunskaper på komplexa samhällsproblem. Detta har främjat vår förmåga att tänka självständigt och utveckla analytiska färdigheter, något som har varit ovärderligt både inom och utanför akademin.

2023: Jenny Bonnevier och Tommy Borglund

2022: Einar Prytz och Mats Liljegren

2021: John Barnes och Magnus Hansson 

2020: Annika Göran-Rodell och Joakim Petersson 

2019: Ann Kördel och Claes Holm

2018: Karl-Magnus Edberg och Helena Stålnacke

2017: Inger Adolfsson och Eric Borgström

2016: Senem Eken och Henric Bagerius

2015: Carina Lidström och Giacomo Lindgren Zucchini

2014: Magnus Hansson och Therése Skoog

2013: Linda Söderlindh och Carl-Johan Wase

2012: Helen Andersson och Jürgen Degner

2011: Ylva Svensson och Pär-Yngve Andersson

2010: Karin Engström och Hans Hedén 

2009: Elisabeth Legl och Marcus Sundhäll 

2008: Katarina Swartling Widerström och Mats Lindberg 

2007: Elisabeth Legl och Jörgen Stenlund

2006: Louise Berglund och Detlef Quast 

2005: Ulf Larsson och Catharina Sitte-Durling

2004: Emma Engdahl och Jan Malmgren 

2003: Ulla Ohlsson och Hans Larsson 

2002: Maj Bodin och Mats Bornvik 

2001: Munir Dag och Bodil Sundberg

2000: Yang Liu och Albena Zaharieva

1999: Ann-Cathrine Åquist och Anders Avdic 

Text: Anna Asplund
Foto: Alexandra Bencze